TUN DR MAHATHIR AKAN BERI KETERANGAN DI MAHKAMAH HARI INI


KUALA LUMPUR:  Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, Sabah mengenai isu pendatang asing di Sabah.

Dr Mahathir akan memberi keterangan di hadapan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) sebagai saksi ke 209.
Beberapa laporan media telah memetik sumber polis untuk mengesahkan kehadiran Dr Mahathir, yang dikatakan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) pada jam 5 petang semalam.

Semalam, Ketua pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Datuk Jariah Mohd Said memberitahu RCI bahawa JPM tidak pernah mengeluarkan kad pengenalan kepada pendatang asing di Sabah di bawah 'Projek Mahathir".

Ketika ditanya sama ada beliau mengetahui mengenai projek itu, Jariah, yang merupakan saksi ke 208 dalam kes itu, berkata "saya ada dengar tapi saya tidak tahu kebenaran mengenainya".

RCI itu bermula September tahun lalu dan diketuai oleh bekas hakim besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

Panel itu turut dianggotai bekas naib canselor Universiti Malaysia Sabah Prof Datuk Dr Kamaruzzaman Ampon, bekas ketua polis Kuala Lumpur Datuk Henry Chin Poy Wu, bekas setiausaha kerajaan negeri Sabah Datuk KY Mustapha dan bekas timbalan ketua menteri Sabah Tan Sri Herman J Luping, yang juga bekas peguam besar negeri. - Astro Awani

Comments

Popular Posts