KENAPA DAP AGUNGKAN CHIN PENG DAN MELUPAKAN DEVAN NAIR ?????


Kematian komunis penjahat chin peng seolah-olah satu kehilangan wira kepada DAP.

Sikap DAP dipersoalkan apabila seolah-olah seperti 'kacang lupakan kulit' dengan lebih mengagungkan pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) Chin Peng berbanding pengasas sebenar parti itu,bekas Presiden Singapura,CV Devan Nair.Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah (DUN),M. Manoharan mendakwa,ini berikutan DAP sukar menerima kematian Chin Peng dengan dilihat begitu agresif mempertahankan ketua komunis itu berbanding pengasas DAP itu sendiri.Malah,kata beliau,parti tersebut seolah-olah sudah 'memadamkan' Devan Nair yang juga merupakan bekas Setiausaha Agung parti itu.Jelasnya,DAP tidak pernah memberi penghormatan dan penghargaan yang secukupnya kepada Devan Nair sehingga saat ini berbanding 'pemimpin' lain dalam parti. - betullah tu! Kenapa ya????

"Layanan ini sungguh berlainan jika mahu dibandingkan dengan Chin Peng yang meninggal dunia baru-baru ini.Rata-rata pemimpin DAP menunjukkan sokongan terhadap perjuangannya,ada juga Ahli Parlimen DAP dan penyokong yang telah memberikan penghormatan terakhir di Thailand,blog juga penuh dengan cerita Chin Peng.Devan Nair langsung tiada.Apakah jenis jasa Chin Peng terhadap parti jika dibandingkan dengan Devan Nair? Penyokong parti juga ingin tahu mengapa Devan Nair seolah-olah sudah dilupakan, saya mohon DAP untuk segera betulkan keadaan ini," katanya kepada Utusan Malaysia.  - siapa chin peng dalam DAP sehingga kepimpinan sebenar dalam DAP tidaklah gah diberi penghormatan tetapi penjahat komunis ini juga diberi penghormatan besar oleh kepimpinan DAP???? Kenapa?????

Devan Nair merupakan satu-satunya pemimpin PAP yang berjaya memenangi kerusi Parlimen di negara ini dalam Pilihan Raya Umum Kedua pada 1964 iaitu semasa Singapura masih sebahagian daripada Malaysia.Bekas Ahli Parlimen Bangsar itu seterusnya mengasaskan DAP setelah Singapura berpisah daripada Malaysia pada 7 Ogos 1965.Beliau kemudian kembali ke Singapura dan dilantik sebagai Presiden republik itu mulai 23 Oktober 1981 hingga 27 Mac 1985.Kata Manoharan lagi:""Potret Devan Nair tidak pernah digantung di mana-mana,tidak pernah ada apa-apa program yang dibuat untuk memperingati hari lahir atau kematian beliau dalam parti, malah tidak ada maklumat atau biodata beliau dalam laman rasmi DAP atau Roketkini.Adakah ini adil dan sesuatu yang betul? Beliau adalah pengasas parti ini. Mengapa mahu dilupakan begitu sahaja? Tidak ramai yang tahu perjuangan dan pengorbanan Devan Nair,bukankah parti bertanggungjawab menjaga sejarah ini." Manoharan turut memuji parti Gerakan yang meskipun didominasi oleh kaum Cina,namun masih tetap meletakkan potret pengasas dan Presidennya,Syed Hussein Alatas di pejabat parti itu. - Utusan

Cuba kamurang fikir-fikirlah kannnn

ps: pu3 menerima komen kononnya devan tidak diberi penghormatan kerana beliau kaki perempuan dan pemabuk. tetapi .. bukankah beliau ahli DAP??? sedangkan Chen Ping bukan ahli DAP...kalau Devan nair dituding sebagai pemabuk dan kaki perempuan.. ertinya selama ini penyokong DAP sahlah mengikuti perkembangan chin peng walaupun beliau bukan Malaysia people.. kiblat komunis.??? 

Comments

  1. Kerana devan nair saorang pemabok dan kaki perempuan...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts