PDRM BEKERJASAMA DENGAN 51 BANK KEKANG JENAYAH SIBER

KUALA LUMPUR:  Polis Diraja Malaysia (PDRM) bekerjasama dengan 51 buah bank tempatan bagi mengekang jenayah siber atau perbankan internet yang mengakibatkan kerugian lebih RM95 juta tahun lepas.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata PDRM menyediakan sebuah portal tentang tip dan modus operandi penipuan siber yang akan dipautkan dengan laman web bank terbabit bagi mewujudkan kesedaran kepada pengguna berhubung bahaya jenayah siber dan mengelakkan mereka daripada menjadi mangsa jenayah online.

"Kita menyediakan amaran jenayah ataupun amaran penipuan yang akan memuat naik 'the link' iaitu modus operandi di dalam portal kita dan setiap bank itu perlu menghubungkan pautan ini melalui laman web mereka dengan portal PDRM," katanya kepada pemberita selepas pelancaran kolaborasi strategik PDRM bersama Persatuan Bank-bank Malaysia di Bukit Aman di sini, hari ini.
Kolaborasi di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) 7 itu melibatkan kerjasama antara Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM) dan Persatuan Institusi Bank Islam Malaysia (IBIM), melibatkan 27 bank di bawah ABM dan 24 bank di bawah IBIM.

Khalid berkata kerjasama itu diadakan berikutan statistik Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) mendedahkan nilai kerugian keseluruhan kes penipuan siber dalam tempoh tujuh bulan tahun ini adalah lebih RM80 juta.

"Ini baru tujuh bulan pertama tahun ini. Tahun lepas, kerugian dicatat lebih RM98 juta. Ini agak membimbangkan kita," katanya, sambil menambah antara kes penipuan itu melibatkan SMS/panggilan, perbankan internet, godam dan pembelian barangan.

Khalid berkata laporan menunjukkan masih ramai lagi masyarakat yang mudah ditipu selepas berkenalan dengan seseorang yang baharu dikenali menerusi laman-laman sosial dan dengan mudahnya memasukkan wang ke dalam akaun mereka.

"Ini termasuk kes-kes menang hadiah. Kalau menang hadiah kenapa kena keluarkan duit pulak. Saya percaya siri-siri kesedaran dan pendidikan secara berterusan mampu mengekang kejadian ini, termasuk kerjasama dengan pihak-pihak yang berkenaan," katanya.

Katanya kerjasama dengan institusi kewangan ini bukan sesuatu yang baharu kerana perbincangan berkala diadakan empat kali setahun.

Khalid berkata perbincangan itu lebih menjurus kepada pertukaran maklumat demi kebaikan bersama sambil meminta orang ramai yang menjadi mangsa penipuan siber supaya tampil membuat laporan polis. - BERNAMA

Comments

Popular Posts