ARBAIYAH MEMALUKAN DIRINYA SENDIRI!

::Pewaris Anak Bangsa::

Arbaiyan oh arbaiyah. dah berulang kali setiap kali pu3 buat tulisan menegur. tapi hang tak reti nak terima . dah ramai tegur kebodohan hang. tapi hang tunjuk macam pandai. kali ini, Allah dah tunjukkan yang hang memang beb....al sangat dan gelojoh!
baca lagi:
Masa buat screen capture ni, labih daripada 1200 yang telah retweet. 

Tapi betul ke cerita ni? Kenapa tak ada keluar dalam berita? Aha, ini mesti konspirasi media-media antarabangsa milik Yahudi yang berpakat sembunyikan cerita ni sebab tak nak orang ramai tahu tentang kebenaran Islam.

Lepas tu saya search dekat google sikit. Rupa-rupanya bangunan tersebut bukanlah dilanda gempa bumi baru-baru ini lepas tayangkan filem 'Innocence of Muslim' tapi adalah dari gempa bumi yang berlaku di Chile pada tahun 2010 lalu dengan magnitud pada skala 8.8. Boleh rujuk di sinisini dan sini.

gempa-bumi-chile
Fakta tambahan tentang gempa bumi tersebut: gempa bumi yang berlaku di Chile pada 27 Februari 2010 tersebut sangat kuat sehingga memberi amaran tsunami kepada 53 negara. Ianya juga dianggarkan sangat kuat sehinggakan telah memendekkan masa pada hari tersebut sebanyak 1.26 microseconds dan memesongkan gerakan paksi bumi sebanyak 8 cm. Laporan juga menganggarkan seramai 521 orang yang maut.

Hah, siapalah yang memandai buat cerita palsu ni. Mungkin Abby Abadi terjumpa gambar tersebut kat mana-mana dan terus tweet tanpa usul periksa. Ya, memang tak dinafikan filem 'Innocence of Muslim' yang menghina Nabi Muhammad SAW itu memang sangat terlampau dan perlu dikutuk, tapi bukan ini caranya dengan mengada-ngadakan cerita palsu. Ini lebih menampakkan kelemahan umat Islam yang mudah sangat percaya dengan khabar-khabar angin dan menjadi bahan gelak ketawa pada agama lain.

Keimanan tentang kebesaran Allah itu datangnya dari hati, bukannya dari gambar-gambar yang tak betul sebegini. Mohon maaf jika ada tersilap cakap. Abby Abadi juga telah meminta maaf akan kesilapan beliau itu. Mohon jadi pengajaran buat kita semua.-

sumber: anak seberang blog

ps: tak belajar lagi lepas ni dengan ilmu sebenar. memang sah hang bodoh bingai.  Betuller kat status tweet hang tu Arbaiyah. Allah Maha Berkuasa. Atas kehendak DIA tunjukkan siapa Arbaiyah. ini kes yang boleh buat orang lain tahu siapa hang dan orang macam mana hang sebenarnya. Masyallah. Dalam 24 jam 2 kali hang dah nampak gelojoh tuduh dan dedah.

Comments

  1. menunjukan sikap para pembela dan penyokong serta pmimpin pakatan yg tidak menyelidiki terlebih dahulu kebenaran sesuatu berita. tapi terus mempercayai dan meyebarkan finah krn memang mereka ini kaki fitnah dan agen penyebar fitnah!!!!

    ReplyDelete
  2. Manusia mane yg xpernah bt salah, at least dia tau mengaku kesalahan dan kedaifan diri dia...ape ko ingat ko tue baik sgt??cerdik sgt sampai nk mem'bodoh'kan org lain?bercakap secara kesederhanaan...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia mmg tak blh lari dari tak buat salah. Sekurang2nya manusia dianugerahkan akal utk mengelak dr melakukan kesalahan. Saya menilai diri saya jauh lebih baik dari arbaiyah kerana saya tahu hukum agama jauh lbh awal dari arbaiyah dan selalu buat penyelidikan dlm soal agama atau situasi seblum memberi respond atas apa berlaku. Saya berjaya kawal diri saya dr bertindak gelojoh seperti arbaiyah. Sekurang2nya saya masih sedar saya tak akan dipengaruhi janji manis manusia yg konon boleh bawa saya ke syurga hanya menyertai mrk. Hanya Allah swt boleh beri jaminan kita ke Syurga atau hntr kita ke neraka.

      Delete
  3. hahaha lain kali selidik dulu kakak abby :p maluu nanti

    ReplyDelete
  4. cai2 umno pom xsemua nye buat research..pakai hentam dan reka2 jer utk merosakkan imej org lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekurang2nya tak sebengap dan segelojoh arbaiyah yg siap tunjukkan sikap ketidak pekaannya terhadap perkara yang berlaku. Betul tak saudara? Nak bantu arbaiyah bukan cara tu saudara. Tegur kelemahan dia, bukan tolong protect dia.

      Delete

Post a Comment

Popular Posts