FAKTA SEJARAH - SANG SAKA MALAYA DIBAWA PENGKHIANAT JAHIL KE TANAH MELAYU..!!

::Pewaris Anak Bangsa::





Dakwaan kumpulan yang mengibarkan bendera ‘Sang Saka Malaya’ pada Himpunan Janji Demokrasi anjuran Kumpulan NGO Perkakas Anwar di Dataran Merdeka, Khamis lalu, bagi menggantikan Jalur Gemilang kononnya ia bendera asal Tanah Melayu disanggah pakar sejarah.

Bukan itu sahaja, pakar sejarah turut menggelar kumpulan tersebut sebagai pelupa dan jahil sejarah tanah air.






Dekan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Datuk Dr Ramlah Adam berkata, Tanah Melayu tidak pernah menggunakan bendera tersebut sebagai bendera rasmi walaupun ketika dijajah.

Menurutnya, warna merah putih yang dinamakan Sang Saka itu adalah bendera yang digunakan kumpulan yang menyokong pembentukan Indonesia Raya dan sentimennya dibawa pertama kali ke Tanah Melayu oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada 1938 pimpinan Ibrahim Yaakob.

“Perkara yang diperjuangkan kumpulan KMM ini adalah memerdekakan Tanah Melayu, tetapi dengan cara bergabung dengan Republik Indonesia Raya atau Melayu Raya.

“Namun majoriti orang Melayu di Tanah Melayu ketika itu tidak bersetuju  perjuangan mereka kerana  orang Melayu mendukung institusi Raja-Raja Melayu dan Islam, kerana itu majoriti memilih perjuangan Umno,” katanya kepada wartawan Sinar Harian yang menemubual berkaitan isu tersebut.






Katanya, selepas KMM diharamkan, ideologi itu dibawa pula Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin oleh Mokhtaruddin Lasso, Dr Burhanuddin Helmi dan Ahmad Boestamam. 

Dr. Burhanuddin Helmi merupakan pengasas Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan bekas Presiden (Yang Pertua) PAS. Manakala Ahmad Boestamam juga merupakan pengasas bersama PRM.

PKMM bersama beberapa buah parti termasuklah Parti Komunis Malaya (PKM) membentuk gabungan kerjasama menerusi PUTERA-AMCJA menjulang Bendera Sang Saka atas platform penentangan terhadap Penjajahan British.

Satu matlamat yang dilihat mulia akan tetapi apa motif tuntutan Parti Komunis Malaya menentang penjajahan British? Adakah parti tersebut yang merupakan antara puak kerjasama PUTERA-AMCJA benar2 mahu memerdekakan kesemua penduduk tanah Melayu pada ketika itu?

“Mereka menggunakan bendera Sang Saka ini dalam ceramah mereka, namun perjuangan mereka ini ditolak majoriti rakyat Tanah Melayu, tetapi saki baki pendukung ideologi itu hari ini cuba menghidupkannya semula,” katanya.

Sebelum ini blogger pencacai Anwar 'Singa Selatan' mengakui membawa bendera baru pada sambutan kemerdekaan tanah air kerana Sang Saka Malaya bendera itu adalah simbolik panji perjuangan dalam menuntut kemerdekaan di Tanah Melayu.






Sementara itu, Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosio-Budaya Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata, bendera Sang Saka itu memang sering digunakan oleh negeri-negeri Nusantara sejak dahulu lagi, namun ia bukanlah bendera asal Tanah Melayu.

Katanya, dakwaan bahawa bendera itu sebagai bendera asal adalah sesuatu yang amat bodoh dan cubaan mempersoalkan kedaulatan negara.

“Parti yang mendukung pembentukan Indonesia Raya telah diharamkan, tetapi penyokongnya masih ada, jadi mereka cuba membuat pembohongan besar dengan cuba menukar sejarah kononnya itu adalah bendera asal,” katanya.
sumber: Gelombang Rakyat blog

Comments

  1. Anuar tu sejak bila baru tahu bendera sang saka 2, masa jadi TPM dulu makna nya masih bodoh la sekarang baru pandai kot.patut jatuh bedebuk ,.10 tahun lagi apa pulk bodoh nya...lagi,..baru nak naik anak tangga sempat ke tak lagi nak sampai kemuncak,..yg jelas jadi negara kemelut ribut je dan akan di kenang ke anak cucu ..fikirlah sendiri..

    ReplyDelete
  2. Raise Malaysian flag. Do not change! http://yasirtamizi.blogspot.com/2012/08/bendera-malaysia-yang-sebenar.html

    ReplyDelete
  3. Saka menyaka? Kenapa begitu?? http://yasirtamizi.blogspot.com/2012/08/bendera-malaysia-yang-sebenar.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts