TWITERJAYA BIDAS KENYATAAN KONTROVERSI ZAHID????

KUALA LUMPUR:  Kenyataan yang mengundang kontroversi oleh Menteri Dalam Negeri yang baru Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menyatakan rakyat Malaysia yang tidak berpuas hati dengan sistem politik di negara ini harus meninggalkan negara ini, mengundang pelbagai komen dari kalangan pengguna media sosial.

Ramai pengguna, termasuk ahli politik pembangkang, mengkritik kenyataan yang diterbitkan dalam sebuah artikel dalam Utusan Malaysia bertajuk "Perhimpunan haram sebab tak terima hakikat gagal kuasai Putrajaya".

Antara yang membidas kenyataan Ahmad Zahid di Twitter adalah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Lim dalam satu twitnya, bertanya sekiranya penyokong Pakatan Rakyat (PR) terpaksa berhijrah kerana tidak berpuas hati dengan kemenangan Barisan Nasional (BN) , adakah penyokong BN akan meninggalkan negeri-negeri yang berjaya ditawan oleh BN.

Zahid Hamidi's perverse logic-If PR supporters have 2 emigrate bcos BN won,then will BN supporters leave Pg Sgor n Kelantan 2other states?

— Lim Guan Eng (@cmlimguaneng) May 16, 2013

Pengguna Twitter lain yang tidak berpuas hati dengan kenyataan tersebut juga menyertai perbalahan itu.

Zahid bukan apa ckp mcm tu. Dia nak tunjuk yg dia garang dan tegas. Tak bg amaran je. Tu yg jd tang tu. Rileks sudah. Dia nak tunjuk gedebe.

— Mashud (@iamMashud) May 17, 2013

Zahid Hamidi tells unhappy Malaysians to leave Malaysia? Are you our new Home Minister or a 'New Home' Minister?

— Phoon Chi Ho (@chihohoho) May 16, 2013

Zahid Hamidi, please be reminded you're a public servant and not Lord of the people. Toe the line and do not get too egoistic.

— Elsie Low (@LowElsielow54) May 17, 2013

Minister Ahmad Zahid Hamidi, should we also ask Penang BN supporters to leave the state?His statement does not make sense at all," - LGE ;

— cha (@AishahHjJunaidi) May 17, 2013

Shame on you Ahmad Zahid hamidi.it is ppl like you tat give your party a bad name.#apa lu mahu lagi?

— Kimhuam (@kimhuam) May 17, 2013

Problem? Fix it, overcome it and not avoid it. Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, this is for you!

— Grace W (@TipsyDarlene) May 16, 2013

Malaysia's Brain Drain rootcause found: Ahmad Zahid

— geneoga (@geneoga) May 17, 2013

Why is Zahid saying things he shouldn't say?

— Sha Roose (@sha_roose) May 17, 2013

Dalam artikel tersebut, Ahmad Zahid berkata perhimpunan haram yang dianjurkan PR di seluruh negara adalah seperti lari dari kenyataan dan penafian kepada hakikat kegagalan memperoleh Putrajaya.

"Malaysia mewarisi sistem politik daripada United Kingdom dan kebanyakan negara Komanwel juga menggunakan sistem first past the post yang mana parti-parti politik yang bertanding di kawasan pilihan raya memilih hanya seorang wakil bagi setiap kawasan pengundian yang mengambil kira prinsip undi majoriti mudah.

"Pemimpin-pemimpin parti pembangkang khususnya PKR dan DAP telah mengelirukan anak-anak muda Cina dan para pengikut yang buta politik untuk berpakaian serba hitam sebagai tanda protes terhadap keputusan PRU-13 yang dianggap memihak kepada mereka mengikut undi popular.

"Jika golongan ini mahu menerima pakai list system atau single transferable vote seperti mana yang digunakan oleh negara-negara republik, sepatutnya mereka berhijrah ke negara-negara berkenaan untuk mempraktikkan kepercayaan politik mereka.

"Malaysia bukan negara untuk menterjemahkan kepercayaan politik mereka, malah jika mereka benar-benar rakyat yang setia kepada negara ini, mereka hendaklah menerima sistem politik dan sistem membentuk kerajaan sedia ada seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan." katanya.

Sumber: awani astro news

Comments

  1. kata2 zahid amat mudah difahami. ngara kita gunapakai sistem majoriti kerusi dan bukan undi popular. jadi kalau tak suka dgn sistem ngara, sila keluar.
    tapi,
    lim guan eng dan pmbgkang sengaja putar belit dan timbulkn persepsi seolah-olah zahid ckp kalau pmbgkng tidak suka kjaan menang, sila keluar.

    -wau

    yg sedihnya, ada juga rakyat yg tertipu dan sangat bodoh utk memahami ayat yg cukup mudah.

    ReplyDelete
  2. LGE tokongong mana faham bahasa. penyokong BN takkan keluar dr msia dan takde pula memberontak serta mempertikaikan kemenangan PR. so takde sebab LGE menanyakan soalan yg sama kiranya PR menang. LGE bodoh, tongong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGE memang mengong..tak faham bahasa ke......

      Delete
  3. Ada bangsat-bangsat yang terasa diri mereka disindir lalu mula mempertikaikan kenyataan Zahid. Mereka pandai memutar belit kenyataan sedangkan dinegeri yg dimenangi pembangkang tiada pun demo dari penyokonhg BN di negeri tersebut. Nampak dak penyokong BN lebih rasional dan menghormati keputusan rakyat berbanding penyokong PR yang haprak...

    ReplyDelete
  4. Kenapa ramai yang terlampau sensitif dan baghal sangat..?

    Maksud Zahid.., si Anwar Al-Juburi & pecacai Puaka Rakyat yang masih merpertikaikan sistem piliharaya negara Malaysia membuat huru-hara secara perhimpunan haram.., maka mereka dipersilakan berambus-blah tinggalkan Malaysia.., dan pergi negara lain semacam Israel misalnya..!!

    Takkan itupun ramai yang tak paham-paham lagi..?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts