PRK SG LIMAU: BAGAIMANA PR NAK MEMBENTUK KERAJAAN BERSATU DALAM HAL KESEPAKATANPUN TAK BERSAMA


Pelik tetapi ianya adalah hal sebenar. Bukan julung kali berlaku. Ia sudah berlaku berulang kali apabila antara PAS mahupun PKR apa lagi DAP selalu melakukan kenyataan tidak bersama dalam apa-apa kenyataan.

Sebenarnya.. pu3 tak terkejut dengan kenyataan Mahfuz mewakili PAS dalam penerimaan GST. Dan bercanggah dengan penerimaan oleh PKR.

Bagaimana 1 kumpulan konon bersatu tetapi banyak hal serung kali bercanggah kenyataan!

Baca ini....

PAS tetap tolak GST, pendirian berbeza dengan PKR
Astro Awani | Kemas kini: Oktober 31, 2013


YAN:  PAS tetap menolak pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) biarpun sekutu mereka dalam Pakatan Rakyat, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menegaskan mereka tidak pernah menolak perlaksanaan GST.

Pendirian PAS itu dinyatakan oleh naib presidennya, Datuk Mahfuz Omar pada sebuah sidang media di markas induk PRK Sungai Limau di sini, hari ini.

Mahfuz berkata, PAS kekal dengan pendirian yang dipersetujui oleh Pakatan Rakyat sebelum ini yang menolak GST yang diperkenalkan kerajaan.

"Saya tak ada waktu mereka cakap begitu. Tapi pendirian dalam Pakatan Rakyat kita membantah.

"Kita bantah kerana kerajaan tak buat sesuatu yang lain terlebih dahulu untuk mengatasi masalah kebocoran dan ketirisan," katanya.

Pu3 tak taulah apa maksud ketirisan atau kebocoran yang dikatakan tersebut. Agaknya itulah alasan Mahfuz dalam memberi pandangan sekadar menolak GST. Pu3 boleh bayangkan.. Mahfuz tidak sedikitpun melakukan kajian dalam fakta GST. Kerana hakikatnya Mahfuz enggan menerima apa-apa perubahan berlaku!


Kali ini.. bokehlah pu3 mengatakan bahawa Azmin Ali telah melakukan kajian. Kenyataan Mahfuz itu jelas berbeza dengan apa yang dinyatakan oleh timbalan presiden PKR, Azmin Ali ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 di Dewan Rakyat Rabu lalu.

Perkembangan ini juga membayangkan PAS dan PKR berbeza pendapat dalam isu GST dan menunjukkan Pakatan Rakyat tidak mencapai kata sepakat dalam perkara tersebut.

Dalam ucapan perbahasannya, Azmin menegaskan Pakatan Rakyat tidak pernah menolak perlaksanaan GST malah menganggap ia merupakan satu sistem percukaian yang telus, efisien dan mampu memberi kebaikan kepada sistem ekonomi negara dalam jangka masa panjang.

Namun Azmin dalam ucapannya mempersoalkan, apakah kerajaan sudah cukup bersedia untuk melaksanakan GST pada April 2015.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2014 baru-baru ini mengumumkan kerajaan akan melaksanakan GST dengan kadar enam peratus pada 1 April 2015 bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan

Pu3 yakin. pihak kerajaan BN mampu memberi jawapan tepat kepada persoalan yang dikemukakan oleh Azmin Ali yang sebenarnya memberi SIGNAL bahawa beliau mahupun PKR menerima GST. (Malu-malu kucing. Segan nak mengaku secara terang bahawa mereka menyokong GST!)

Berbalik pada tujuan pu3 menulis dan mengulas berkenaan keputusan dalam PR itu sendiri sering kali tidak seiringan. Bayangkan... dalam satu kapal. PKR mahupun PAS atau DAP sering kali tidak bersependapat dalam mana-mana keputusan mahupun pengumuman.

Pu3 melihat percanggahan dan ketidaksamaan dalam memutuskan kenyataan sebagai ciri-ciri bahawa parti dalam PR belum layak mentadbir negara. Masalah sebegini tidak boleh dibiarkan memberi risiko kepada rakyat menghadapi masalah dalam memutuskan apa jua pembangunan negara ssekiranya kelak PR menjadi pemerintah

Sebenarnya tidak perlu membayangkan 1 negara. Cukuplah kita membuat penillaian kepada negeri yang ditadbir oleh PR. Contoh terdekat adalah Selangor. Pu3 tengok dah macam rojak. Tak menentu keputusan diambil. Adakah rakyat negara nak merasakan apa yang dirasakan oleh rakyat negeri Selangor. Naazubillah! Simpang 44 malaikat!

Pesanan pu3 kepada pengundi DUN Sungai Limau. Pengalaman ditadbir oleh PAS selama ini sudah cukup untuk bertindak lebih bijak dengan menerima 'berani Hijrah' dengan memilih BN sebagai 1 amanah mentadbir kawasan.

#Berani Hijrah
#Undilah BN

Comments

Popular Posts