KISAH MALAM ANWAR DIPECAT DARI UMNO DAN KABINET

Pada malam itu Che Det yang mempengerusikan­ mesyuarat kelihatan tenang. Bercakap pun dengan nada perlahan.

Beliau menyatakan tujuan mesyuarat MT malam itu adalah untuk membincangkan mengenai Anwar Bin Ibrahim. Che Det pun menceritakan serba ringkas mengenai kisah kemasukan Anwar ke dalam Umno.

Che Det memberi alasan mengapa beliau sanggup memberi laluan dan menonjolkan Anwar dalam Umno dan kerajaan kerana berharap Anwar akan mengambil alih pemerintahan negara ini daripada dia.

Che Det memaklumkan bahawa semenjak kebelakangan ini dia sedar bahawa antara dia dengan Anwar sudah tidak ngam lagi. Banyak perkara yang beliau tidak sekata, baik dalam perihal ekonomi mahupun politik.

Kemudian Che Det memaklumkan bahawa dia mendapat tahu berkenaan hasrat Anwar untuk mencabarnya bagi jawatan Presiden pada pemilihan akan datang. Namun Che Det menegaskan dia bersedia bertanding dengan Anwar pada bila-bila masa kerana yakin dapat mempertahankan dirinya.

Selesai Che Det bercerita tentang semua itu, dia beralih ke bab moral pula. Sedang Che Det bercakap berkenaan peribadi Anwar, tiba-tiba Anwar bangun dan meminta untuk membela diri. Suara Anwar pada masa itu cukup tinggi dan sesekali berdiri sambil menepuk meja.

Seorang Ahli MT juga bangun menempelak sambil menepuk meja dan meminta Anwar menghormati Presiden dan keadaan mesyuarat yang sedang berlangsung. Ahli MT itu mempertikaikan,­ "Inikah akhlak seorang pemimpin yang hendak menjadi Perdana Menteri?"

Namun Che Det dengan tenang telah membiarkan Anwar bercakap untuk membela dirinya sambil bertanya, "Adakah Datuk Seri ada skandal seks luar tabii dan terlibat dengan pelacur?"

Anwar pada masa itu tidak menafikan sekeras-kerasny­a tentang skandal seks luar tabii yang membabitkan dirinya tetapi sebaliknya berkata bahawa semua orang mempunyai hubungan seks.

Pada malam itu Ahli MT beranggapan bahawa Anwar akan bersumpah untuk menafikan tuduhan terhadapnya, namun anggapan mereka meleset kerana sehingga selesai mesyuarat Anwar langsung tidak bersumpah untuk menafikan semua tuduhan itu.

Sebaliknya Anwar menegaskan bahawa dia mempunyai pita, dokumen dan sebagainya yang dapat membuktikan bahawa wujudnya konspirasi untuk menjatuhkan dirinya. Semasa menghadiri mesyuarat MT, sememangnya kelihatan Anwar membawa beberapa dokumen.

Namun sehingga mesyuarat selesai, tiada satu pun bukti yang ditunjukkan Anwar kepada Ahli MT untuk membela diri. Jadi bagaimanalah Ahli MT yang lain nak yakin dengan Anwar. Maka Ahli MT telah membuat keputusan bahawa mereka tidak memerlukan seorang pemimpin seperti Anwar.

Pada malam itu, hampir kesemua Ahli MT bersetuju memecat Anwar kecuali 2 orang yang mahukan keahlian Anwar digantung sehingga kes tersebut dibicarakan di mahkamah. Namun bantahan 2 orang Ahli MT itu ditolak oleh yang lain kerana mereka tidak mahu seorang yang rendah moralnya menjadi Presiden parti dan Perdana Menteri.

Apabila Anwar melihat bahawa Ahli MT tidak menyokongnya, maka dia bangun meninggalkan mesyuarat sebelum Che Det sempat menggulungnya.

Ramai yang tidak tahu bahawa perbuatan memecat Anwar ini bukanlah suatu perkara yang mudah kerana Che Det terpaksa mengambil risiko yang tinggi untuk memecatnya.

Seorang bekas menteri pernah mengatakan, "Mahathir memang terlalu sayangkan Anwar. Jadi apabila Mahathir terpaksa mengambil tindakan sebegitu bermakna dia ada sebab yang cukup kukuh dan kuat".

Kisah ini adalah benar dan bukan rekaan, malah ketika itu rakaman suara juga boleh didapat dan diedarkan menggunakan pita rakaman.

Memang mengejutkan bila dengar suara Anwar yang paling bengis, paling biadab pada malam itu.

Anwar juga mula membuat sidang media dari rumahnya dan dia sudah bertukar watak dari manusia yang berhemah kepada manusia berwajah setan. tutur kata maki hamun terhadap Tun Mahathir dan kerajaan cukup menggerunkan.

Sumber: taiping mali blog

Ps: jika hati buruk. Cakappun mencarut! Anwar sememangnya tidak layak memimpin kerana dia adalah manusia yang wajib dibimbing!! Jauh bebenor sesatnya!

Comments

Popular Posts