KG TANDUO DITUTUP PUSAT ZON KESELAMATAN

LAHAD DATU: Satu keputusan telah dibuat untuk menutup kampung Tanduo di tepi pantai buat selama-lamanya, yang merupakan pusat pertempuran antara pasukan keselamatan Malaysia dan kumpulan bersenjata Sulu.

Seramai 20 keluarga daripada 15 rumah akan ditempatkan semula di tapak seluas 121 hektar di Sungai Merah, bersebelahan dengan Kampung Tanduo, kata ADUN Tungku, Datuk Mohd Suhaili Said.

"Perkampungan Tanduo dicadangkan untuk dijadikan asas keselamatan di bawah Zon Timur Keselamatan Sabah," katanya, yang menjelaskan bahawa kampung itu didapati strategik kerana kedudukannya antara Laut Sulu dan Laut Sulawesi.

Suhaili memberitahu pemberita bahawa penempatan baru akan dilengkapi dengan kemudahan seperti klinik, tadika dan surau, antara lain, yang akan memastikan keselamatan dan keselesaan penduduk.

Kira-kira 200 lelaki bersenjata Sulu, diketuai oleh Raja Muda Azzimudie, mencerobohi Kampung Tanduo pada 9 Februari lalu yang membawa kepada kebuntuan selama tiga minggu antara mereka dan pasukan keselamatan Malaysia.

Akhirnya serangan udara dan meriam dilancarkan secara besar-besaran untuk mengusir mereka keluar pada 5 Mac.

Sepuluh hari kemudian, pasukan keselamatan mengambil kembali Tanduo.

Kebanyakan penduduk mendakwa lelaki bersenjata Sulu telah merompak rumah mereka dan mengambil barangan rumah seperti set televisyen, sofa dan peti sejuk semasa pencerobohan itu.

Rumah mereka juga telah rosak semasa pertempuran yang berlaku.

Polis akan meneruskan operasi pembersihan mereka untuk saki-baki lelaki bersenjata di kawasan jiran Kg Tanjung Batu, Kg Tanjung Labian dan Kg Sungai bilis Suhaili.

Penduduk mengambil perlindungan di tiga pusat komuniti di Felda Sahabat.

Penduduk kampung, termasuk mereka di Kampung Tanjung Batu dan Kampung Tanjung Labian, pergi membeli-belah membeli set televisyen, kipas, peti sejuk dan juga penghawa dingin apabila mereka menerima bekalan elektrik pada bulan lepas.

Mereka baru sahaja mula menikmati kemudahan itu apabila lelaki bersenjata asing muncul bagi mendapatkan kawasan timur Sabah itu.

Apabila penduduk kampung berpindah kepada keselamatan di balai raya, mereka takut bahawa lelaki bersenjata mungkin membawa barangan elektrik atau merampas rumah-rumah mereka apabila ditinggalkan.

Sumber-Mstar Online

Comments

Popular Posts