PRU13 : TIDAK BAGI PASANG BENDERA, PENIAGA DITETAK


Kota Baharu, 21 April - Akibat enggan membenarnya kedai makannya di pasang bendera parti politik, seorang peniaga menerima 18 jahitan akibat pahanya dilibas dengan parang oleh seorang lelaki di Kampung Ketil, Pengkalan Kubor, Tumpat pada Jumaat lepas.

Jurucakap Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan bagi Pilihan Raya Umum ke-13, Supt Che Mahazan Che Aik berkata kejadian berlaku kira-kira pukul 3 pagi ketika mangsa berada di kedai makannya di kawasan bebas cukai Pengkalan Kubor.

"Salah seorang daripada tiga suspek telah bertindak melibas parang yang terkena paha kiri mangsa. Motif dipercayai kerana mangsa enggan membenarkan premisnya dipasang bendera parti kerana dikatakan akan menjejaskan perniagaannya," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan di sini hari ini.

Che Mahazan berkata suspek tersebut yang berusia 28 tahun telah ditahan sementara dua lagi yang telah dikenal pasti sedang diburu.

Kes disiasat di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan cedera dan Seksyen 596 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah.

Sementara itu tiga laporan diterima di Pasir Puteh pada hari penamaan calon semalam.

Che Mahazan berkata salah satu kes melibatkan dua pelajar institusi pengajian tinggi swasta yang berusia 23 dan 25 tahun yang menyamar sebagai pemantau pilihan raya dan memasuki kawasan penamaan calon di Bilik Gerakan Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh.

"Kedua-dua suspek memakai baju dan tag bertulisan pemantau pilihan raya yang tidak disahkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Bagaimanapun kedua-dua suspek telah dilepaskan dengan jaminan polis.

Dalam satu lagi kes, seorang lelaki berusia 37 tahun dilaporkan menggunakan kapal terbang kawalan jauh untuk mengibarkan sehelai bendera parti yang kapal terbang itu masuki kawasan pusat penamaan calon.

Beliau berkata pihaknya merampas alat kawalan serta kapal terbang itu dan juga bendera berkenaan.


Kedua-dua kes disiasat di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Che Mahazan berkata turut dilapor berlaku perbalahan di Selising apabila seorang suspek menyerang mangsanya dengan besi paip dan mengeluarkan kata-kata ugutan.

Kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana membuat ugutan jenayah dan melakukan khianat. - BERNAMA

Ps: alahai... jahat sungguh

Comments

Popular Posts