MALAYSIA : BERSIH 3.0 YANG KOTOR

Pu3 sengaja ambil tulisan ini sebagai renungan kesedaran kita. Nikmatnya kita selama ini. Memang membuat ada yang tak sedar, nak meranapkannya. BERSIH 3.0 SINAMBUNGAN POLITIK PAKATAN YANG SANGAT KOTOR

Oleh Zaini Hassan

SAYA ingin memetik kata-kata PM Najib semasa membentangkan pencapaian tiga tahun beliau menerajui negara. Begini katanya: Kerajaan BN hari ini bukan kerajaan populis semberono yang tidak bertanggungjawab, malah merupakan sebuah kerajaan yang sentiasa berhemah dalam membuat dasar.
Benar dasar negara ini, walaupun bukan semuanya sempurna, namun cukup menyelesakan semua pihak. Tanyalah rata-rata rakyat, semua tidak merungut. Jika sistem penyampaian kerajaan, yang masih banyak perlu diperbaiki, berjalan lancar maka rakyat lagi selesa.

Tanyalah mana-mana peniaga, berapa banyak wang simpanannya dalam bank. Tanyalah tauke-tauke kedai Cina untung tak berniaganya hari ini. Tanya usahawan-usahawan besar, berapa keuntungannya setiap tahun. Tanya jutawan dan bilionwan bagaimana caranya mereka boleh terus meningkatkan keuntungan dan laba mereka setiap tahun.

Saya pergi ke hospital kerajaan yang ada private wing. Saya juga ke hospital swasta yang mahal-mahal, siapa yang paling ramai mendapat rawatan di situ. Bukan muka Melayu. Hospital itu semua kena bayar yang mahal-mahal. Ini menandakan negara ini cukup makmur.

Tanya mereka, tanyalah mereka. Tiada sebab mereka mahu menolak kerajaan yang ada sekarang. Tiada sebab mereka mahu berpakat-pakat menumbangkan kerajaan yang telah membela mereka dari tiada apa-apa 54 tahun lalu, sehingga mereka menguasai sebahagian besar ekonomi negara ini.

Zalimkah orang peribumi negara ini? Orang asing di negara lain mendakwa kita menindas kaum-kaum lain di negara ini. Seorang keturunan Cina di Filipina bertanya mengapa kita terlalu anti dengan kaum-kaum tertentu di negara ini. Tapi apabila ditanya mengapa namanya tidak sama dengan nama kaumnya di Malaysia, dia terkedu.

Akhirnya dia menjadi sahabat karib sehingga hari ini, kata seorang sahabat kepada saya. Nama keturunan Hokkian dia ialah Manuel Francisco dan bukannya Lee Ah Seng, seperti kaum kerabatnya di Malaysia.

Mengapa dakwaan demi dakwaan terus dilontarkan kepada kerajaan yang dipimpin oleh orang Melayu ini, sehinggakan orang Melayu merasa bersalah yang teramat sangat.

Adakah orang Melayu ini terlalu zalim sehingga mereka menyeksa semua kaum lain selain daripada orang Melayu di negara ini, sebagaimana kaum Rohingya ditolak, dicaci, dihina dan dinafikan hak kewarganegaraan oleh rejim junta di Myanmar?

Apakah orang Melayu ini terlalu zalim, sehinggakan kita ini dianggap jijik dan tidak setaraf dengan mereka. Adakah anak-anak kita tidak boleh dicampurkan dalam satu sekolah, makan di kantin yang sama dan bermain di padang yang sama. Apakah bahasa Melayu ini terlalu rendah martabatnya sehinggakan tidak boleh penuturnya bersama-sama bergaul atau bekerja dalam sekolah mereka?
Anak kecil saya pernah bertanya apabila melihat sebuah sekolah jenis kebangsaan, mengapa sekolah itu cantik dan besar, lain daripada sekolah-sekolah kebangsaan yang lain. Saya hanya menjawab pendek: sekolah itu banyak duit dan orang mereka sangat sayangkan sekolah mereka.

Alahai selepas 55 tahun negara kita ini merdeka, masih ada mentaliti ini dalam negara tercinta dan bertuah ini. Adakah kerana kita ini terlalu bersopan, tidak rakus, tidak tamak dan mudah pemaaf?
MALAYSIA YANG SEJAHTERA.

BERBALIK kepada pencapaian negara ini. Kerana ia sudah maju dan makmurlah maka semua pihak ingin mengambilnya. Pelbagai kata-kata nista dilemparkan dan dirancang untuk dicanangkan kepada rakyat jelata mengatakan kerajaan ini zalim dan sebagainya.

Ia didalangi oleh pihak-pihak lain yang tamak, tapi ironinya orang Melayu sendiri yang menjadi penggeraknya.

Jika dibandingkan dengan kerakusan kerajaan DAP Pulau Pinang dan DAP Selangor yang sudah mula menguasai bandar Melayu Shah Alam, tiada siapa nampak itu. Orang Melayu amat pemurah.
Itu pasal, mereka harus mencari pasal untuk terus memupuk kebencian kepada rakyat. Lebih-lebih lagi pilihan raya umum sudah dekat, maka pelbagai kempen sedang diatur untuk terus memanaskan keadaan supaya rakyat membenci kerajaan yang ada sekarang.

Kononnya difahamkan kumpulan-kumpulan ini sedang mengatur satu lagi perhimpunan haram, kali ini Bersih 3.0 untuk memberi tekanan demi tekanan kepada kerajaan.

Mereka ini akan terus menerus menanamkan perasaan kebencian rakyat kepada kerajaan. Selagi mereka tidak mendapat negara ini usaha akan terus dilakukan – termasuk dengan pertolongan kuasa luar.

Dalam rantau ini, hanya Malaysia yang belum lagi boleh ditukar rejimnya. Myanmar merupakan negara terakhir di rantau ini yang berjaya dineutralisasikan oleh kuasa luar. Seorang rakan yang berkunjung ke negara itu terkejut apabila melihat negara itu aman damai dan makmur – sedangkan media asing sebelum ini terus menerus membelasah negara itu yang disifatkan mereka sebagai negara yang kolot, mundur dan hidup dalam sangkar besi.

Tapi apabila junta memberi kebebasan kepada Aung San Suu Kyi, semuanya hebat. Namun dalam pilihan raya yang sedang berlangsung ini, tiada langsung berita dari media asing mengenai calon kerajaan selain semata-mata untuk Suu Kyi. Kerana Suu Kyi (sama seperti Anwar Ibrahim) adalah darling Barat.

Itulah juga yang berlaku kepada negara ini. Sehinggakan orang asing di luar negara melihat Malaysia terumbang-ambing.

Satu maklumat yang diperoleh mendakwa Bersih 3.0 sedang dirancang pada 28 April ini. Antara perancangannya, puak ini dikatakan telah memaklumkan kepada para pelajar kita di Australia supaya bersiap sedia. Mereka akan mengadakan kempen ala road-show di Brisbane, Melbourne dan Sydney dengan memprojekkan muka-muka orang Melayu berada di hadapan barisan penunjuk perasaan itu.
Muka-muka Melayu itu tidak semestinya Melayu, tapi harus nampak Melayu (Cina campur India juga muka Melayu). Antara yang akan berada di barisan hadapan Bersih 3.0 di Australia itu kononnya, ialah Sasterawan Negara, A. Samad Said dan beberapa nama lain yang tidak perlu disebut di sini.

Tujuannya adalah untuk menunjukkan bahawa orang Melayu sendiri pun membantah dengan kerajaan mereka sendiri dan mahu memburuk-burukkan imej Malaysia di luar negara. Mereka mahu menunjukkan yang Malaysia ini ialah negara yang zalim seperti rejim junta di Myanmar, yang telah berjaya dineutralkan.

Kali ini, muka-muka Melayu ini yang akan diletakkan di barisan hadapan. Alahai, itulah sifat orang Melayu sebenarnya.
MALAYSIA YANG SEJAHTERA II

DI dalam negara pula sama juga ceritanya. Tekanan akan terus diberikan kepada kerajaan oleh puak-puak ini. Ini termasukkan oleh golongan mahasiswa universiti yang kononnya terlebih bijak.
Pada 14 April ini bertempat di Dataran Merdeka sebuah NGO – yang semua orang tahu pembangkang di belakangnya – dikenali sebagai Solidariti Mahasiswa Malaysia (SAMM) akan mengadakan demonstrasi bertemakan, 'Hapuskan PTPTN.'

Satu demi satu tekanan akan diberikan kepada kerajaan. Tekanan itu pula dipilih daripada isu-isu yang popular. Difahamkan Angkatan Muda Keadilan (AMK) sayap Pemuda PKR diarah turun untuk meramai dan menghangatkan keadaan. PTPTN, pada peringkat awal dulu merupakan satu usaha murni kerajaan untuk membantu pembiayaan pelajar-pelajar ke universiti. Rata-rata mereka yang ke universiti tanpa wang ini ialah anak-anak Melayu sendiri. Tapi ini pula balasannya.
Kononnya pelajar-pelajar ini mendabik dada mengaku mereka bergerak secara sukarela, tapi sebenarnya mereka ini, SAMM adalah alat boneka pembangkang.

Pada 28 April di Kuala Lumpur pula. Difahamkan, tarikh itu belum diputuskan lagi kerana ia akan diumumkan oleh kepala perhimpunan Bersih yang kotor, S. Ambiga hari ini (4 April).
Pada perhimpunan itu mereka bertekad untuk tidak akan berganjak dan tidak akan bersurai selagi semua tuntutan mereka tidak ditunaikan.

Setakat ini promosi untuk mengadakan Himpunan Bersih 3.0 yang kotor ini telah dihebahkan dalam beberapa siri ceramah yang diadakan oleh AMK.

Ingat lagi sebelum PRU-12 2008 dulu, setiap minggu puak-puak ini mengadakan demo mengenai harga minyak di hadapan KLCC.

MALAYSIA YANG SEJAHTERA III
PELIK juga, bermacam-macam isu yang wujud dalam kerajaan Pulau Pinang, Selangor, Kelantan dan Kedah, namun tiada siapa pun yang mahu berdemonstrasi.

Sungguh baik sekali puak-puak sebelah kerajaan BN ini. Melayu dipinggirkan di Pulau Pinang, semua orang kecoh, tapi tiada tekanan sebagaimana yang akan dilakukan oleh Himpunan Bersih ini? Adalah sikit, tapi tak besar.

Pemuda UMNO dan AMK mungkin mempunyai matlamat yang berbeza. Pemuda UMNO kini terlalu bersopan, berbanding AMK yang garang dan ganas.

Benar juga kata-kata PM, kerajaan hari ini bukan kerajaan yang populis semberono (seperti yang dilakukan oleh pembangkang itu). Kerajaan hari ini ialah kerajaan yang berhemah.
Himpunan Bersih ini sebenarnya dipopularkan sendiri oleh pihak media, terutamanya media arus perdana. Tanpa media itu siapalah mereka, siapalah Ambiga…

Kita saksikan taktik siapa yang menjadi
------------------------------------------------------
Simpati pada mereka yang mengikut nafsu dan diperbodohkan oleh kumpulan ANWARI + AMBIGA LGBT

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

  1. Jangan sampai suatu masa yg akan datang, ada anak cucu & cicit bangsa Melayu yg akan kencing d'kubur Anwar Ibrahim kerana telah m'bakar api kemarahan org2 melayu tanpa menyedari sesungguhnya remormasi jalanan & murahan ini hanya akan merugikan bangsa melayu. Sedangkan bangsa lain hanya melihat betapa bangsa melayu senang d'perbodohkan... Hanya kerana gila pangkat & kuasa. Sejarah Melaka akan berulang dan Bangsa Melayu akan terus menjadi bangsa kelas 3 d'bumi sendiri... Apabila Hawa Nafsu dah menguasai akal, melayu sudah tidak dpt m'bezakan antara realiti & fantasi, tidak pernah mensyukuri nikmat yg telah Allah (SWT) berikan kepada bangsa Melayu yg asalnya bangsat dan kini sudah ramai yg tlh berjaya. Tahukah kita yg peratusan pelajar Malaysia yg melanjutkan pelajaran k'peringkat yg tinggi adalah antara yg tertinggi d'dunia. Kerana apa? Kalau bukan kerana PTPTN yg telah menyebabkan ramai bangsa Melayu mampu utk melanjutkan pelajaran k'peringkat yg tinggi...

    ReplyDelete
  2. kesejahteraan hari ini juga disumbangkan oleh pembangkang yang masih mengharapkan demokrasi pilihanraya sbg wadah perjuangan walaupun byk bukti menunjukan spr membantu BN untuk terus menguasai negara.Pakatan rakyat juga tidak menggalakkan pengikutnya bertindak ganas seperti menggunakan bom atau senjata atau sebarang tindakan yang boleh mengakibatkan kecederaan,pakatan rakyat juga tidak mahu mewarisi negara yang haru biru jika ditakdirkan berkuasa.Malangnya media negara ini langsung tidak mengamalkan sifat keadilan,semua artikel dan berita adalah untuk membunuh,memburukkan pakatan.mana mungkin tiada langsung berita positif daripada kerajaan pakatan rakyat.Semua rakyat malaysia sedar media tidak adil didalam elemen politik,yang bezanya mereka setuju atau tidak.

    kenyataan cik yg mentafsirkan sbg pemuda umno sopan adalah sesuatu yg salah...walaupun mereka secara jelas tidak bertindak agresif terhadap pakatan tetapi seringkali menggunakan pihak ketiga untuk menganggu banyak program pakatan rakyat apatah lagi di johor,cermin kereta anwar dipacahkan,kereta ditandang dan dibaling cat merah.setelah kami menyiasat terdapat pimpinan pemuda umno tempatan dan negeri turut terlibat.tetapi apabila kami membuat lapuran polis,seperti biasa ibarat tuang air didaun keladi.
    Watak adam adli juga adalah satu kesilapan pihak UPSI yang terlau terburu2 menghukum beliau,sekiranya beliau dimaafkan dan dibenarkan terus menjalani pembelajaran saya percaya beliau tidak akan ada masa turun dijalan raya.Mulia sgt kah Gambar najib sehingga tidak boleh disentuh,UMNO terlalu ego didalam hal ini.Banyak gambar pemimpin ddunia dibakar,dipijak dan bermacam tetapi apakah ada usaha mengejar kumpulan ini dilakukan oleh pihak berkuasa negara tersebut.ini perkara remeh yang Najib patut fokus ialah harga barang,kadar jenayah yg semakin meningkat,rasuah sekadar turunkan gambar najib 5 minit apa sangat.bermacam perbuatan seperti membakar,mamijak gambar dan hinaan UMNO kepada Anwar,apakah anwar ambil tindakkan dalam hal demikian....
    Fokus kita kepada usaha membasmi kemiskinan bandar dan desa,keciciran pelajar melayu peringkat menengah dan universiti,ketirisan wang negara yang jelas setahun 20 billion lapuran jabatan audit negara.
    ingin saya jelaskan bahawa jangan terlalu sentimental dengan kerajaan,tugas mereka jaga dan meningkatkan taraf hidup rakyat,jika mereka lemah harus ditukar,Melayu selalu ambil prinsip makan budi,itu nyang susah,yang baik tetap baik yang salah tetap salah walau kerajaan yang kita suka.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts