ANALISIS: NAJIB BUKAN SEBARANG PEMIMPIN


KELANTANGAN Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak di hadapan 2,762 perwakilan dari 191 bahagian parti dari seluruh negara membuktikannya bukan dari sebarangan pemimpin yang boleh semudah itu diperlekeh.


Terbukti darah kepahlawanan yang ada di dalam diri anak Perdana Menteri kedua negara, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein itu yang membuak-buak semasa 90 minit berucap di hadapan lautan penyokong merah pasti meninggalkan kesan mendalam kepada semua yang mendengarnya.

Sesungguhnya, roh semangat UMNO kembali mekar terpancar di wajah setiap perwakilan sesudah Najib menyampaikan ucapan yang banyak menyentuh mengenai kepentingan untuk setia kepada parti.

Memulakan ucapan dengan mengakui tidak mendapat 100 peratus pandangan seiringan daripada 191 bahagian, Najib tidak memandang ke belakang lagi dan terus memberi keyakinan tidak pernah lari daripada sebarang masalah yang dihadapi.

Sebutlah apa sahaja, Najib tidak pernah goyang dengan dakwaan negatif mengenai 1MDB, dana RM2.6 bilion, isu ekonomi atau apa sahaja serangan dalaman atau luaran yang dihadapinya.

Sebenarnya, cara menangani isu panas yang melanda sudah dijelaskan dengan panjang lebar pada Majlis Taklimat Presiden dua hari sebelum ucapan dasar Najib.

Beberapa perwakilan yang ditemui juga mengakui penjelasan Najib sendiri sudah cukup memberi pencerahan terhadap isu yang dibangkitkan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini.

Jelas keresahan rakyat semakin reda apabila Najib sendiri berani menerangkan satu persatu setiap tuduhan yang mungkin selama ini dikatakan tidak dijawab pemimpin nombor satu negara itu.

Ia sekali gus melenyapkan apa sahaja persepsi negatif terhadap Najib seiring menimbulkan tanda tanya terhadap tuduhan Muhyiddin yang mendakwa tidak pernah berpeluang menerima jawapan mengenai apa sahaja isu yang ditimbulkannya sendiri.

Pada tahap ini, beberapa perwakilan melihat kembali sikap toleransi Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang tetap memberi peluang untuk Muhyiddin hadir ke Perhimpunan Agung parti walaupun desas-desus penggugurannya begitu kuat kedengaran sebelum ini. Ia tidak sama sekali terjadi.

Keputusan mesyuarat khas MT itu juga membuktikan UMNO bukan sebuah parti yang menyimpan dendam walaupun Muhyiddin sebagai orang nombor dua parti sebelum ini mendesak secara terbuka supaya Najib melepaskan jawatannya dengan pelbagai tuduhan yang langsung tidak terbukti kesalahannya.

Hari ini, tidak ada perkataan yang boleh menggambarkan kekuatan sokongan kepada Najib apabila semua perwakilan bangun dan memberikan 'standing ovation' serta tepukan gemuruh selepas ucapan 185 perenggan yang menjelaskan segala-galanya.

Pada saat ini, ada perwakilan memberitahu, raut wajah bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Shafie Apdal dan Muhyiddin sendiri tersipu-sipu tunduk apabila 'smash' Najib dalam ucapannya disambut laungan penuh gemuruh dari segenap pelosok dewan.

Memetik kata-kata Najib sebelum ini, "Saya tidak akan patah semangat, darah dalam diri saya ini bukan darah sembarangan, saya mungkin dilihat ada kalanya bersemangat diplomatik, tapi semangat  kepahlawanan tetap ada dalam diri saya", tidak ada lagi yang boleh menafikannya.

Dalam pada itu, Profesor Pusat Pengajian kerajaan Universiti Utara Malaysia (UUM) Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata, ucapan dasar membuktikan Najib sudah kembali mendapat kepercayaan dan UMNO bertaut kembali untuk menyokong pemimpin nombor satu itu.

"Penting Najib untuk menyelesaikan masalah kekeruhan anggota UMNO dan hari ini dia dapat megembalikan keyakinan serta menunjukkan keikhlasan seorang pemimpin selain tanggungjawabnya untuk mengemudi negara untuk masa hadapan.

"Ahli UMNO juga sudah semakin memberi kepercayaan dan kemarahan kepada Najib semakin reda apabila dia sendiri menjelaskan semua tuduhan negatif yang dilemparkan kepadanya. Ada kemungkinan selepas ini segala isu akan berkurangan dan tumpuan beralih kepada pembangunan parti.

"Perhimpunan kali ini memastikan UMNO akan terselamat dan mengelakkan perpecahan dari rasa tidak puas hati mana-mana ahli sebelum ini, Najib memang memberi penjelasan kepada semua isu yang menghantui UMNO," katanya.

Kerana itu Najib merendahkan dirinya pada akhir ucapan dan memetik kata-kata Presiden Indonesia pertama, Sukarno yang meminta 10 pemuda untuknya menggegarkan dunia.

Najib dengan raut wajah penuh berharap mahu sepasukan wanita, pemuda dan puteri yang taat lagi setia untuk memacu negara menuju puncak hingga ke mercunya.

Jadi apa lagi alasan untuk kita tidak bersama selepas Najib sendiri menyerahkan sepenuh dirinya demi melihat UMNO kekal berpanjangan di negara ini?

Percayalah...Najib memang bukan seorang yang pengecut.-ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts