ANALISIS: PELUKAN DAMAI NAJIB-MUHYIDDIN PENAWAR TERBAIK BUAT UMNO


PERSELISIHAN semasa zaman kanak-kanak merupakan satu kenangan yang sangat manis jika dikenang.

Ia menjadi lebih indah jika kawan-kawan bermain serta bertengkar sejak kecil masih lagi menjadi sahabat dan menempuh zaman dewasa dan alam pekerjaan bersama.

Pada masa ini, yang paling diingati adalah ayat kutuk mengutuk serta membalas jeritan pada masa kanak-kanak lebih-lebih lagi pemikiran semasa itu dikira masih belum menempuh fasa kematangan.

Pergaduhan pada masa itu juga akan tiba-tiba terjadi walaupun puncanya dilihat terlalu kecil dan boleh diselesaikan tanpa tolak menolak.

"Taknak kawan, aku taknak kawan dengan kau lagi." Itu ayat biasa apabila bergaduh semasa kanak-kanak.

Tidak mengapa, kita tinggalkan sebentar kenangan itu.

Dalam UMNO, setiap perwakilan atau pemimpin parti sebenarnya bukan sehari dua bergelumang di dalam politik.

Kebanyakan kepimpinan tertinggi UMNO sendiri sudah berpuluh-puluh tahun saling mengenali. Sejak menjadi ahli biasa naik ke ketua sayap, ketua bahagian, Majlis Tertinggi (MT) sehingga ada yang mencapai fasa presiden, timbalan presiden serta naib-naib presiden parti.

Tali silaturahim antara mereka bukan seperti tali rafia yang terlalu mudah diputuskan apabila ditarik namun seperti kerasnya konkrit yang tidak mudah retak walau badai besar melanda.

Isu pada Perhimpunan Agung UMNO kali ini mudah, rata-rata perwakilan hanya mahu perselisihan Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin diselesaikan dengan damai.

Mereka mahu kedua-dua tokoh tertinggi parti berpelukan dan melupakan segala konflik yang terjadi sepanjang tahun ini.

Tidak usah ungkit mengungkit, cukuplah Najib dengan panjang lebar bercerita tentang 1MDB, dana RM2.6 bilion, isu ekonomi serta pelbagai pekara yang diungkit Muhyiddin selama ini.

Penjelasan Najib semasa Majlis Ucapan Dasar Presiden adalah tanda keikhlasan dan kejujuran bersemuka bukti orang nombor satu parti itu tidak mahu konflik itu berterusan.

Berbalik kepada perwakilan, Ketua UMNO Bahagian Tasek Gelogor Datuk Shabudin Yahaya ketika dipetik sebuah portal berkata, "Pemimpin yang memaafkan besar ertinya kepada kepentingan parti. Sikap keterbukaan Presiden untuk berbincang dan bermuzakarah adalah apa yang para perwakilan harapkan kerana para pemimpin harus kembali bersatu."

Selain itu, saranan Ketua Puteri Kulai, Nurul Nadia Abd. Aziz ketika dipetik juga mengharapkan perdamaian diselesaikan segera dan kembali sama-sama menerajui serta memimpin parti.

Dalam pada itu, ramai lagi perwakilan yang ditemui juga mahu penutup Perhimpunan Agung UMNO tahun ini melabuhkan tirai dengan pelukan mesra dua pemimpin berkenaan.

Kata mereka, cukup-cukuplah perselisihan yang tidak memberi faedah kepada parti malah hanya menjadikan UMNO berpuak-puak.

Jelas mereka, setiap isi perbahasan usul akan menjadi sia-sia jika tidak ada kesepakatan Najib dan Muhyiddin di akhir cerita.

Bagaimana mungkin dasar atau cadangan yang diberi perwakilan hendak pergi lebih jauh jika halangan perselisihan faham nombor satu dan dua parti tidak diselesaikan.

Harapan untuk melihat sesi bermaaf-maafan itu bukan sahaja menjadi bualan perwakilan malah 'ulat-ulat' politik yang 'berkeliaran' di cafe hotel berhampiran.

Kebanyakan mereka walaupun sebelum ini menghentam Najib kerana isu yang dibangkitkan Muhyiddin mula 'sejuk hati' selepas ucapan dasar Najib pada Khamis.

Kata mereka, hanya pelukan damai Najib dan Muhyiddin menjadi penawar paling mujarab dalam memastikan parti kembali kukuh menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 kelak.

Ia juga harapan yang dinyatakan secara terbuka oleh Ketua Penerangan Pemuda UMNO, Jamawi Jaafar yang menyatakan ia kemahuan perwakilan pada penutup Perhimpunan Agung UMNO.

"Krisis antara kedua-dua pemimpin itu tidak perlu berpanjangan dalam usaha membela nasib anak bangsa dan memastikan kelangsungan parti.

"Beberapa perwakilan mengharapkan agar krisis antara Presiden dan Timbalan ditamatkan. Kita berdoa agar  esok Presiden akan berpeluk di atas pentas disaksikan oleh semua para perwakilan supaya apabila kita balik nanti kita tidak lagi membincangkan berkenaan krisis ini," katanya.

Seperti permainan enjit-enjit semut semasa kanak-kanak dahulu, sakit dan terasa hati Najib serta Muhyiddin seharusnya tidak berpanjangan.

Cubit mencubit dalam permainan enjit-enjit semut itu memang sesuatu yang sedikit menyakitkan namun bukan alasan untuk putus kawan sehingga akhirnya menyebabkan parti berantakan.- ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts