BENTUK JAWATANKUASA BAYANGAN UNTUK SUKAN MALAYSIA : BEKAS KETUA MSN


KUALA LUMPUR:  Bekas pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Mazlan Ahmad telah mencadang bahawa satu jawatankuasa bayangan ditubuhkan untuk meningkatkan mutu sukan Malaysia.

Jawatankuasa itu, kata beliau hendaklah diketuai oleh Menteri Belia dan Sukan dan tumpuannya ke arah menggalakkan penglibatan dalam sukan di peringkat akar umbi.

Mazlan juga berkata aktivi-aktiviti perlu dilakukan selari dengan semua program sukan yang sedia ada supaya tidak mengganggu apa yang telah berjalan.

"Kita mahu membina budaya sukan di negara ini, bukan hanya memberi tumpuan kepada pasukan kebangsaan tetapi mempunyai semua orang terlibat. Ia bukan sahaja memenangi pingat tetapi juga mengenai perpaduan, dan yang sihat, "katanya kepada Astro Awani baru-baru ini.

Mazlan berkata, jawatankuasa itu akan perlu untuk membangunkan sukan untuk semua lapisan masyarakat. Ia harus memberi fokus kepada akses kepada kemudahan, jurulatih, aspek kewangan, aspek perubatan, pendidikan, sukarelawan, dan juga peralatan.

"Sukan akar umbi tidak seharusnya menjadi alternatif, kita mesti membuat ia arus perdana. Supaya kita boleh mempunyai atlet baru dan bakat, "katanya.

Mazlan berkata antara masalah sukan di negara ialah pelbagai agensi sukan tidak bekerjasama dengan baik. Agensi-agensi ini termasuk kementerian, MSN, Majlis Olimpik Malaysia, Suruhanjaya Sukan Malaysia, persatuan-persatuan dan kelab-kelab.

"Setiap agensi seolah melakukan perkara sendiri dan mereka tidak mempunyai arah. Ada perkara yang tidak dilakukan dengan betul, itu sebab kita tidak dapat mengeluarkan atlet cukup baik.

"Setiap orang mempunyai peranan mereka, tetapi adakah semua memainkan peranan mereka? " tanya Mazlan.


Beliau berkata sistem yang sedia ada perlu dirombak dan kementerian perlu memainkan peranan yang utama.

"Peranan menteri amat penting. Ia lebih mudah untuk melihat semua perspektif apabila anda berada di atas. "
Baru-baru ini, menteri sukan Khairy Jamaluddin mengumumkan pelan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara sukan dalam tahun-tahun akan datang.

Khairy berkata keutamaan adalah untuk menyediakan atlet untuk mencabar untuk pingat emas pada Sukan SEA, Sukan Asia, Sukan Komanwel dan Sukan Olimpik.]

Kemudian, beliau mahu memastikan kerja-kerja tanah yang betul untuk memaksimumkan program pembangunan bakat. Ini adalah supaya ada yang lebih luas atlet.

Comments

Popular Posts