TIAN CHUA. JANGAN NAFI TERLIBAY DALAM PERTEMUAN NURUL IZZAH-JACEL: AHMAD ZAHID


KUALA LUMPUR:  Naib Presiden PKR, Chua Tian Chua dinasihatkan untuk tidak membuat penafian terhadap penglibatannya dalam mengatur pertemuan antara Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar dan anak perempuan bekas ketua pengganas Jamalul Kiram III, Jacel Kiram.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata Tian Chua harus bersedia untuk memberi keterangan kepada pihak polis kelak.

"Jangan nafi melalui media. Beri keterangan nanti kepada polis," kata Ahmad Zahid, dalam satu sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Sebelum ini, Tian Chua, yang juga merupakan Ahli Parlimen Batu menafikan penglibatannya susulan dakwaan Ahmad Zahid.

Ahmad Zahid berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Forum Ekonomi Peringkat Tinggi Malaysia-China pada awal Isnin.

Beliau, sebelum ini mengulas tindakan Nurul Izzah mengadakan pertemuan itu amat tidak dialu-alukan dan seolah-olah mencabar kedaulatan negara.

Nurul Izzah pada pertengahan November telah dikaitkan dengan satu pertemuan dengan Jacel iaitu anak perempuan kepada Jamalul Kiram dipersoal beberapa ahli politik negara termasuk daripada pembangkang. Gambar pertemuan itu telah dimuat naik oleh Jacel pada Nov 9 di akaun Facebooknya.

Pertemuan tersebut telah dibidas kerana dikhuatiri melukai perasaan penduduk Sabah terutamanya di Lahad Datu yang menerima kesan buruk insiden pencerobohan pengganas dari selatan Filipina pada 2013, berikutan arahan Jamalul Kiram.

Sehubungan itu, Naib Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Japiril Suhaimin telah menggesa kerajaan negeri Sabah mengharamkan kemasukan Nurul Izzah ke negeri tersebut selepas tersebarnya gambar beliau yang diambil sewaktu pertemuan itu, yang mempunyai kaitan dengan insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu pada 2013.- ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts