MALAYSIA TEKAD PERQNGI IS MENERUSI PUSAT "COUNTER NARRATIVE": NAJIB


KUALA LUMPUR:  Malaysia sedia memainkan peranan penting dalam memerangi idealogi IS dengan penubuhan pusat komunikasi serantau bagi mengekang fahaman itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata untuk tujuan itu, ulama dan golongan profesional Islam akan digerakkan untuk menyebar ajaran Islam sebenar menerusi pendekatan "counter narrative" khususnya di alam maya.

Bagi memerangi penyebaran idealogi IS, Najib berkata pendekatan ketenteraan sahaja tidak mencukupi, sebaliknya ditangani dengan penyebaran ajaran Islam sebenar.

"Seperti mana anda tahu, Malaysia telah mengumumkan penubuhan pusat penyebaran mesej untuk memerangi idealogi IS dan kami akan bekerjasama dengan negara-negara lain.

"Kami akan mengumpul ulama dan ahli ilmuan Islam untuk memainkan peranan dalam menyebarkan perspektif sebenar islam," katanya pada sidang media selepas majlis penutupan Sidang Kemuncak ASEAN ke-27 dan sidang kemuncak berkaitan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada Ahad.

BACA: Najib kongsi detik peribadi deklarasi Komuniti ASEAN

BACA: M'sia-Amerika setuju tubuh pusat serantau pintas mesej di M'sia

BACA: Tunjukkan kepada pengganas, yang kita tidak gentar - Barack Obama

Menyedari penyebaran idealogi IS yang kian meluas menerusi media sosial, Najib berkata, platform sama juga wajar digunakan untuk mengekang pengaruhnya.

"Kita perlu lebih mahir menggunakan internet dan media sosial kerana kita masih lagi kurang menyerlah dalam aspek itu. Kita memerlukan bantuan dalam memperbaiki medium yang digunakan untuk menyebarkan mesej memerangi idealogi IS," katanya.

Tambah Najib, Rusia dan China antaranya, turut menyatakan persetujuan untuk bekerjasama dalam memerangi pengganas.- ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts