NAJIB GESA PENYELESAIAN BARU DICSRI BAGI MENANGANI EKSTREMIS KEGANASAN


KUALA LUMPUR:  Masalah ekstremisme hari ini memerlukan pendekatan penyelesaian baru yang melibatkan komitmen semua pihak.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pendekatan ketenteraan sahaja tidak mencukupi untuk memerangi kumpulan ekstremis yang sengaja mencetuskan keadaan huru-hara.

Beliau mengulas mengenai insiden keganasan yang berlaku baru-baru ini termasuk insiden serangan di Paris, Lebanon dan terbaru, seorang rakyat Malaysia dipenggal kepala oleh kumpulan Abu Sayyaf di selatan Filipina.

"Kita perlu kenal pasti bahawa masalah ekstremisme ini perlukan pendekatan baru. Ramai pihak mahu berjuang menentang militan Negara Islam (IS) yang meragut hak jutaan rakyat Syria dan Iraq. Tetapi pendekatan ketenteraan tidak dapat menyelesaikan masalah ini," ketika berucap merasmikan Sidang Kemuncak Asean ke-27, di ibu negara pagi ini.

Beliau mengulas mengenai insiden keganasan yang berlaku baru-baru ini termasuk insiden serangan di Paris, Lubnan dan terbaru, seorang rakyat Malaysia dipenggal kepala oleh kumpulan Abu Sayyaf di selatan Filipina.

"Ideologi yang dipropagandakan oleh kumpulan militan ini menyebabkan beberapa kejadian tragis berlaku dan inilah masanya, kita tidak boleh menolak bahawa fahaman atau ideologi (yang dibawa IS) harus didedahkan sebagai satu penipuan dah perlu dihapuskan," katanya lagi.

Najib berkata Malaysia sentiasa bersedia untuk memberikan apa-apa bantuan dan sokongan yang mampu untuk menentang 'kejahatan' baru ini yang menggunakan nama Islam.

Dalam pada itu, Najib turut menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga mangsa yang terbabit dalam beberapa insiden berdarah itu.

Najib berkata Malaysia sentiasa bersedia untuk memberikan apa-apa bantuan dan sokongan yang mampu untuk menentang 'kejahatan' baru ini yang menggunakan nama Islam.

10 pemimpin utama pemimpin utama ASEAN hadir di majlis perasmian itu disertai barisan menteri-menteri ,  pegawai utama kerajaan serta anggota delegasi.

Antara pemimpin yang hadir, Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong; Presiden Indonesia, Joko Widodo; Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah dan Presiden Filipina, Benigno Aquino II.

Turut serta Perdana Menteri Kemboja, Hun Sen; Presiden Myanmar, U Thein Sein; Perdana Menteri Laos, Thongsing Thammavong; Perdana Menteri Thailand, Prayut Chan-O-Cha serta Perdana Menteri Vietnam, Nguyen Tan Dung.

Kesemua mereka dijangka menandatangani deklarasi ke arah penubuhan komuniti ekonomi ASEAN, AEC pada Ahad. - ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts