MALAYSIA BERI SAMBUTAN RASMI KEPADA PERDANA MENTERI INDIA


PUTRAJAYA:  Perdana Menteri India Narendra Modi yang berada di sini untuk lawatan rasmi pertamanya sejak memegang jawatan itu pada 2014, diberi sambutan rasmi di Dataran Perdana, di sini hari ini.

Modi, tiba di Kuala Lumpur pada Sabtu untuk menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN ke-27 dan Sidang Kemuncak Berkaitan, disambut oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa tiba di Bangunan Perdana Putra pada pukul 9.40 pagi.

Sejurus itu, lagu kebangsaan kedua-dua negara dimainkan.

Modi kemudian memeriksa barisan kawalan kehormatan terdiri daripada 106 pegawai dan anggota Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa, Menteri Kabinet, diplomat asing dan pegawai kanan kerajaan.

Modi dan Najib kemudiannya mengadakan pertemuan empat mata untuk mengkaji hubungan yang sedia terjalin antara kedua-dua negara
Modi dan Najib kemudiannya mengadakan pertemuan empat mata untuk mengkaji hubungan yang sedia terjalin antara kedua-dua negara serta mengenal pasti potensi bidang Perkongsian Strategik antara kedua-dua negara yang diwujudkan sejak Oktober 2010.

Malaysia dan India menikmati hubungan mesra dan meluas meliputi sejarah, budaya dan ekonomi yang memberi manfaat kepada kedua-dua negara.

Sebagai simbolik persabahatan antara India dan Malaysia, kedua-dua Perdana Menteri akan merasmikan Gerbang Torana di 'Little India' Brickfields, Kuala Lumpur, yang merupakan hadiah kerajaan India kepada Malaysia.- BERNAMA

Comments

Popular Posts