SRC, RM2M6 BIL: SPRM TIDAK PERTIKAI KEPUTUSAN PEGUAM NEGARA BERSIHKAN NAJIB: ABU KASSIM

KUALA LUMPUR:  Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak mempertikaikan atau mencabar keputusan Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali membersihkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak daripada sebarang pertuduhan.

Ketua Pesuruhjayanya, Tan Sri Abu Kassim Mohamed berkata langkah merujuk keputusan Peguam Negara kepada Panel Penilaian Operasi SPRM merupakan prosedur operasi standard (SOP) untuk menutup mana-mana kes.

"Demi kejelasan, kuasa menurut budi bicara Peguam Negara mencakupi semua prosiding jenayah diperuntukkan kepada beliau mengikut Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan. Kuasa ini adalah bersifat mutlak tidak boleh dicabar oleh mana-mana pihak," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau merujuk kepada laporan media hari ini yang mendakwa bahawa kakitangan SPRM telah memberi taklimat tanpa kebenaran kepada media dan membuat pelbagai dakwaan.

"Saya ingin menjelaskan - jika ini benar, ia tidak akan dibiarkan dan tindakan akan diambil. Saya mengarahkan supaya laporan polis dibuat supaya siasatan secara bebas dapat dijalankan mengenai perkara ini," katanya.

Abu Kassim menegaskan bahawa pegawai SPRM mesti mendukung standard etika  paling tinggi dan bertanggungjawab kepada sumpah jawatan yang mereka lafazkan.

"Justeru, tiada apa-apa kenyataan oleh mana-mana individu harus dianggap oleh media sebagai pendirian rasmi SPRM terhadap kes-kes ini kecuali ia telah dikeluarkan oleh Bahagian Komunikasi Strategik rasmi SPRM selepas mendapat kelulusan saya," kata beliau. - BERNAMA

Comments

Popular Posts