TPPA: KERAJAAN AKAN PASTIKAN PKS TIDAK GULUNG TIKAR

KUALA LUMPUR:  Kerajaan akan memastikan pengusaha Perusahan Kecil dan Sederhana (PKS) tidak akan 'gulung tikar' apabila Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) dilaksanakan, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Bagaimanapun tegasnya, PKS akan terus diberi peluang untuk bersaing di pasaran global.

"Kerajaan tidak akan ubah dasar buruh kita, malah ramai pihak bimbang bahawa PKS tidak akan dapat bersaing dan ramai akan gulung tikar. Tidak.

"Dalam pasaran terbuka, PKS sudah bersedia untuk bersaing di peringkat domestik dan global," katanya semasa membentangkan usul mengenai TPPA di Dewan Negara di sini hari ini.

Ujar beliau, Malaysia memainkan peranan yang besar dalam memastikan TPPA dapat membantu PKS.

"Suka cita dimaklumkan, semalam kita ada beritahu kita akan buat perjumpaan dengan PKS.

"Kerajaan sedar ini perlu dilakukan supaya PKS termasuk Bumiputera dapat terlibat dalam rantaian global secara global," tambahnya lagi.

Pada masa ini katanya, 18 peratus syarikat PKS sudah terlibat dalam pasaran eksport global.

"Syarikat PKS seperti pengeluar tongkat ali, lepas ini cukai mereka akan jadi 0 peratus. Syarikat seperti Adabi pula eksport ke luar negara.

"Oldtown ada 300 outlet seluruh dunia. Kita bersyukur ada PKS yang keluarkan barangan untuk eksport. Kerajaan akan pastikan syarikat ini dapat tembusi pasaran TPPA apabila terlaksana pada 2018," jelas beliau.

Pada Rabu, Dewan Rakyat meluluskan usul penyertaan Malaysia dalam TPPA selepas mendapat sokongan 127 Ahli Parlimen melalui proses pengundian.

Dalam pengundian itu, 84 Ahli Parlimen menolak usul berkenaan.

Sidang Khas Dewan Rakyat mengenai TPPA diadakan selama dua hari.

Usul itu kemudian dibawa ke Dewan Negara untuk kelulusan dalam Sidang Khas mengenai TPPA yang bersidang hari ini.

Malaysia dijangka menandatangani TPPA pada 4 Febuari depan di Auckland, New Zealand.

26 pindaaan dijangka dilakukan ke atas 17 undang-undang dan peraturan berkaitan TPPA yang melibatkan negeri dan Persekutuan, perlu dipinda dalam tempoh dua tahun.

Selain Malaysia, 11 lagi negara yang terlibat dengan TPPA ialah Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Singapura, Mexico, New Zealand, Peru, Amerika Syarikat dan Vietnam yang memuktamadkan rundingan pada 5 Oktober 2015.- ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts