PESERTA IDC KONGSI MAKLUMAT MENGENAI USAHA BANTERAS KEGANASAN

KUALA LUMPUR:  Para peserta Persidangan Antarabangsa Mengenai Deradikalisasi Redikalisasi dan Memerangi Ekstremisme Keganasan (IDC) 2016 yang sedang berlangsung di sini, bertukar-tukar maklumat sebagai usaha untuk menumpaskan kumpulan pengganas seperti Daish. 

Mereka juga berbincang, antara lain, tentang perlunya memerangi propaganda yang disebarkan pertubuhan pengganas yang menimbulkan suasana huru-hara di beberapa bandar raya seperti Istanbul, Paris dan Jakarta.

David Gersten, timbalan pengarah Pejabat Perkongisan Komuniti di bawah Jabatan Keselamatan Negara Amerika Syarikat (AS), berkata kerajaan negaranya bekerjasama rapat dengan sektor swasta dan komuniti teknologi untuk memusnahkan rancangan pengganas serta menghalang mereka daripada menikmati kemudahan digital secara bebas.

"Kami nampak wujudnya potensi untuk bekerjasama dengan rakan lain...Kita boleh sama-sama mempelajari cara paling baik...untuk mewujudkan naratif pembenterasan yang berwibawa terhadap pengganas," katanya pada persidangan dua hari itu, yang dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin.

"Kita perlu tingkatkan kemampuan sains data dan analisis kita dan kita perlu mendapatkan bakat terbaik untuk mengendalikan isu ini. Kita sama-sama boleh membina dan memperkasakan satu rangkaian mesej positif global untuk menggagalkan visi pengganas yang terhad itu," katanya.

Anasir pelampau

Menteri Kehakiman dan Menteri Pembantu Perdana Menteri Australia Untuk Memerangi Keganasan, Michael Keenan berkata kerjasama dengan gergasi media dalam talian merupakan komponen utama dalam komitmen kerajaan negaranya untuk memerangi ekstremisme keganasan.

Menurut beliau, kerjasama itu memberi fokus, antara lain, terhadap usaha menekan anasir pelampau.

"Kami memberi sokongan kepada suara berwibawa dan yang boleh dipercayai, yang mampu mencabar sikap hipokrit, tidak konsisten dan dakwaan karut kumpulan pengganas," katanya.

Duta besar Jepun yang bertanggungjawab bagi Kerjasama Antarabaangsa bagi Memerangi Keganasan dan Jenayah Terancang Antarabangsa, Tsukasa Kawada berkata masyarakat Islam di negaranya berusaha dengan tekun untuk mendekati masyarakat lain bagi memberi keterangan tentang ajaran Islam sebenar.

Ia merupakan suatu langkah yang amat penting dalam memerangi kepercayaan menyeleweng puak pelampau, katanya.

"Kami percaya, perkongsian secara sukarela antara umat Islam dan penduduk lain seperti itu perlu digalakkkan lagi bagi melahirkan sebuah masyarakat inklusif serta untuk menyumbang ke arah mencegah radikalisasi," katanya.

Gabungan global

Di rantau Teluk pula, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) berganding bahu dengan Amerika Syarikat bagi menubuhkan inisiatif dikenali sebagai 'Sawab' untuk memberi sokongan kepada gabungan global bagi menentang Daesh.

Ketua Pengarah Polis Jenayah Persekutuan UAE, Brigadier Hamad Ajlan Al Amimi berkata Sawab, perkataan Arab bermaksud 'berada di landasan betul', menggunakan komunikasi secara dalam talian dan media sosial untuk menyampaikan perspektif sebenar mengenai Islam.

Ia juga menjadikan suara kesederhanaan yang sering kali ditenggelami kebisingan puak pelampau, semakin kuat bergema, katanya.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Kerjasama Antarabangsa, Agensi Antikeganasan Indonesia, Irjen Petrus Golose berkata pihaknya bersedia mengeratkan lagi kerjasama dengan Malaysia dalam menangani kegiatan keganasan.

Menurutnya, Indonesia boleh mengkaji undang-undang antikeganasan yang terdapat di Malaysia bagi tujuan mewujudkan undang-undang serupa di negara itu.

Persidangan itu disertai wakil dari negara anggota ASEAN, di samping Australia, Perancis, Itali, Jepun, China, Arab Saudi, UAE, United Kingdom dan Amerika Syarikat. - BERNAMA

Comments

Popular Posts