CUEPACS LEGA, TIADA PEKERJA DIBERHENTIKAN

KUALA LUMPUR:  Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (CUEPACS) hari ini  menyambut baik pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak  untuk tidak memberhentikan mana-mana penjawat awam, termasuk lantikan secara kontrak.

Presidennya, Datuk Azih Muda memberitahu, keputusan ini membuktikan kerajaan serius dalam  menjaga kebajikan penjawat awam.

"Banyak mesej yang diviralkan dalam media masa dan elektronik berkenaan isu penjawat  awam. Tapi bila PM dah umumkan, tiada yang diberhentikan kita amat bersyukur dan lega  dengan keputusan ini.

"Kerajaan sangat prihatin kepada nasib penjawat awam, begitu juga dalam perkhidmatan  kontrak.

"Malah, inisiatif satu kenaikan gaji tahunan kepada 1.6 juta penjawat awam pada 1 Julai  tahun ini disambut baik," katanya kepada Astro AWANI.

Tambah Azih, komitmen kerajaan ini perlu disambut dengan komitmen bersungguh-sungguh  penjawat awam.

"Apa yang boleh dijanjikan kepada kerajaan kini ialah komitmen bersungguh-sungguh untuk  meningkatkan produktiviti melalui perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat," tambahnya.

Namun, Azih turut meluahkan rasa bimbang berkaitan pengurangan caruman Kumpulan Wang  Simpanan Pekerja (KWSP) yang bermula Mac ini.

"Pengurangan caruman ini kami risau simpanan menjadi kurang. Lagipun wang simpanan inilah  harapan untuk perbelanjaan di hari tua nanti.

"Bayangkan, dengan kehilangan tiga peratus simpanan, kita bimbang ia tak mampu membiayai  kehidupan tua pekerja nanti.

"Kami harap ada sumber lain untuk simpanan hari tua yang akan diperkenalkan kerajaan bagi  mengelak masalah baru di masa depan," tambahnya.

Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan pada Khamis ketika mengumumkan pengubahsuaian Bajet 2016, memberi jaminan tidak akan melibatkan emolumen kakitangan awam, pencen pesara  dan tidak akan menjejaskan mekanisme penyampaian kerajaan atau delivery mechanism.

Perdana Menteri juga menegaskan,  Kerajaan tidak akan memberhentikan mana-mana penjawat awam, termasuk lantikan secara  kontrak.

Malah, Kerajaan bersetuju untuk mengurangkan potongan caruman KWSP pekerja sebanyak 3  peratus mulai Mac 2016 sehingga Disember 2017. Akan tetapi,caruman majikan dikekalkan.- ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts