HANYA MALAYSIA BAWA TPPA KE PARLIMEN: MUSTAPA

KUALA LUMPUR:  Malaysia adalah satu-satunya negara daripada 12 negara yang terlibat dalam Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang membawa perkara itu ke Parlimen sebelum ditandatangani.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, pada masa menegaskan bahawa Malaysia masih belum membuat keputusan berhubung perjanjian itu.

"Antara kalangan 12 negara, cuma Malaysia bawa perkara ini ke Parlimen sebelum ditandatangani. Malaysia masih belum buat keputusan.

"Untuk menandatangani perjanjian itu, hanya Ahli Dewan Rakyat yang akan tentukan," katanya semasa berucap pada perbahasan Sidang Khas mengenai TPPA di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Jika mendapat kelulusan Dewan Rakyat, 26 pindaan perlu dibuat ke atas 17 undang-undang bagi mengambil kira beberapa persetujuan dicapai oleh negara-negara dalam TPP.

"Tempoh kira-kira dua tahun diperlukan untuk kita membuat beberapa pindaan kepada undang-undang berkaitan dan peraturan tertentu sebelum dapat diraktifikasikan," kata beliau.

Beliau menegaskan, pindaan ke atas 17 undang-undang Malaysia adalah untuk memastikan bahawa 26 pindaan ke atas undang-undang dikemaskini berdasarkan perkara yang telah dipersetujui dalam rundingan dan tidak melibatkan pindaan perlembagaan.

"Perlu ditekankan bahawa pindaan ini tidak menjejaskan dasar-dasar utama negara seperti agenda Bumiputera. Sebaliknya, pindaan ini secara amnya adalah bertujuan untuk menggunapakai amalan-amalan terbaik dalam hal berkenaan buruh, alam sekitar serta hakcipta harta intelek," jelasnya.

Di samping itu, katanya penglibatan Malaysia dalam TPPA tidak bermakna kerajaan mengabaikan Organisasi Perdagangan Dunia (WTO) kerana Malaysia masih lagi berkeyakinan ia merupakan platform terpenting untuk meningkatkan hubungan perdagangan antara ngegara-negara dunia.

"WTO mempunyai 162 negara ahli dan insiatif WTO seperti Doha Development Agenda yang bermula pada 2001 sehingga ke hari ini masih lagi belum menampakkan hasil.

"Kita tidak boleh menunggu Doha Development Agenda ini ditamatkan sebelum kita terlibat dalam mana-mana FTA. Ini satu tindakan yang tidak cerdik. Sekiranya kita menunggu sehingga Doha Development Agenda tamat, kita tidak akan dapat menandatangan satu FTA baru pun," ujarnya.

Oleh itu, tegasnya, pihak-pihak tertentu yang berpendapat tidak patut menandatangani TPPA dan terus terlibat dalam WTO, tidak faham tentang perdagangan antarabangsa.

"Saya ingin berkongsi dengan ahli-ahli Yang Berhormat sekalian kenyataan Ketua Pengarah WTO, Roberto Azevedo. Mengikut beliau bahawa TPPA bukanlah satu persaingan sebaliknya ia melengkapi.

"Kenyataan ini datang daripada orang paling kanan dalam perdagangan dunia. Siapalah kita ini semua untuk menidakkan pandangan Azevedo yang secara terbuka mengalu-alukan TPPA sebagai satu perjanjian yang penting dalam melengkapi WTO," kata Mustapa.-ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts