Followers

PROSES PEMULIHAN PENGGANAS BERGANTUNG KEPADA TAHAP PEMIKIRAN

KUALA LUMPUR:  Proses deradikalisasi ke atas banduan, terutamanya dari kalangan pengganas bergantung kepada tahap pemikiran mereka.

Pengarah Pengurusan Banduan Jabatan Penjara Malaysia, Komisioner Datuk Jamaluddin Saad berkata, tahap pemikiran yang berbeza memerlukan cara pemulihan yang berlainan.

"Sama ada mereka ini golongan profesional atau tidak, amalan agama tetap sama.

"Perbezaannya hanya pada cara pemikiran dan ini yang menentukan bagaimana kami menangani perkara ini dari segi tahap proses pemulihan," jelas Jamaluddin.

Selain itu, kata Jamaluddin, pihaknya akan meneliti sejauh mana minda banduan seseorang banduan sudah dipesongkan sama ia sekadar amalan atau sehingga mampu menjalankan aktiviti keganasan.

"Pastinya, kami mempunyai cara yang berbeza untuk menangani pengikut dalam jaringan keganasan berbanding ketua," kata beliau selepas menghadiri sesi plenari pertama hari kedua Persidangan Antarabangsa mengenai Deradikalisasi dan Memerangi Ancaman Keganasan di Hotel Grand Hyatt hari ini.

Tambah beliau, pihaknya sentiasa berusaha menjalankan proses deradikalisasi supaya banduan yang pernah terlibat dengan keganasan akan insaf dan memilih cara yang sederhana untuk menjalani hidup mereka.

Ujarnya, ia bagi memastikan individu terlibat kembali ke kehidupan asal dan menjadi sebahagian daripada masyarakat sebaik proses pemulihan selesai.- ASTRO AWANI

No comments:

Post a Comment