KENYATAAN AKHBAR YB DATUK ROSNAH BT ABD. RASHID SHIRLIN, TIMBALAN MENTERI KESIHATAN MALAYSIA

KEJADIAN KERACUNAN MAKANAN YANG DISYAKI BERPUNCA DARIPADA PENGAMBILAN SUSU UHT BERJENAMA MAT PINTAR DI BAWAH PROGRAM SUSU KERAJAAN NEGERI SABAH

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil maklum laporan akhbarBorneo Post bertarikh 20 Mei 2012 mengenai kejadian keracunan makanandi SJK (C) Lok Yuk pada 18 Mei 2012. Berita tersebut melaporkan sejumlah 44 orang pelajar dari SJK(C) Lok Yuk di Menggatal, Sabah telah dilaporkan mengalami simptom sakit perut selepas minum susu coklat sewaktu rehat.

Kejadian ini disyaki berpunca daripada pengambilan susu UHT berjenama Mat Pintar yang diedarkan di bawah program susu kerajaan negeri Sabah. KKM sedang menjalankan siasatan bagi mengenalpasti punca kejadian keracunan makanan di SRJK(C) Lok Yuk, Menggatal, Sabah. Sampel telah diambil untuk analisis. Sebagai langkah pencegahan, KKM telah melak semua baki stok susu UHT di sekolah tersebut.

Sementara itu, bagi kejadian di SK St Francis Convent, Kota Kinabalu yang melibatkan 8 orang pelajar, siasatan sedang dijalankan dan sampel susu UHT berjenama Mat Pintar telah diambil bagi analisis. KKM telah melak semua baki stok susu UHT di sekolah tersebut.

Sehubungan ini, Pejabat Pelajaran Daerah Kota Kinabalu telah dimaklumkan supaya susu UHT tidak diedarkan kepada pelajar di sekolah-sekolah terbabit di sekitar Kota Kinabalu buat sementara waktu.


YB DATUK ROSNAH HAJI ABDUL RASHID SHIRLIN
Timbalan Menteri Kesihatan Malaysia

25 Mei 2012

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

Popular Posts