AZMIN PENTINGKAN DIRI?

Azmin papa hot, cepat dan pantas menyaman akhbar utusan atas penerbitan beberapa keping gambar seiras dengannya sedang "TUTtTtt" romantik gitu. (Bukan pu3 kata ya. Itu yang diterbitkan)

Tapi peliknya, kenapa azmin senyap je apabila si isteri menghadapi cerita pernah dijual rasa kepada Anwar hanya nak mendaptkan 200 juta. Tak ada saman pula dilakukan? Agaknya terlalu sibuk sangat , azmin dah terlupa tanggungjawab dirinya sebagai suami.

Mari baca di bawah ini. Pu3 kongsikan ilmu sedikit sebagai refreash memory :

---------------------------------------------------------
Tanggungjawab Suami

Suami adalah ketua keluarga.Antara tanggungjawab suami terhadap isteri dan ialah:

1. Wajib memberikan nafkah kepada isterinya selagi ia memberi kesetiaan dan ketaatan.

2. Membayar mas kahwin kepada isterinya.

3. Suami mestilah sentiasa melayan isteri dengan penuh layanan mesra dan kasih sayang.
Sebagaimana sabda baginda yang bermaksud:
"Berwasiatlah kamu supaya berlaku baik terhadap isteri-isteri.Sesungguhnya kamu mengambil mereka dengan amanah Allah SWT dan kamu menghalalkan persetubuhan dengan mereka dengan kalimah Allah SWT"-(riwayat At-Tirmidzi)

4. Suami mestilah memberi bimbingan dan tunjukajar yang baik terhadap isteri mereka dengan didikan agama dan pengajaran yang baik dan bukan menyeksa mereka.

5. Memberi layanan yang baik,samada dari segi tingkah laku,perbuatan,tutur kata dan contoh teladan yang baik.

6. Memenuhi nafkah zahir dan keperluan asasi, seperti pendidikan, pakaian, tempat tinggal dan makanan mengikut kadar kemampuan suami.

7. Memenuhi keperluan nafkah batin. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
"Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan(jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu,dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci.Kemudian apabil mereka telah suci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan Allah kepadakamu.Sesungguhnya Allah SWT mengasihi oarng-orang yang sentiasa menyucikan diri"-(Surah Al-Baqarah 2:222)

8. Menjaga dan memberi perlindungan daripada sebarang ancaman dan bahaya.

9. Berlaku adil terhadap semua isteri jika mereka mempunyai lebih dari seorang isteri.
---------------------------------------------------------

Soalan pu3, Azmin ni seorang suami yang bagaimana ya? Apa yang pu3 nampak, dia bukanlah pasangan terbaik. Lebih kepada seorang yang sangat pentingkan dirinya. Bersyukur juga ada rakan blogger dedahkan gambar-gambar romantik tu, kalau tak, perangai dayus azmin tak nampak sangat!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

  1. Confirm... dua2 kepala hotak PKR ada skandal... jom tolak terus PKR dalam PRU13.. jangan bagi menang satu kerusi pun baik ADUN atau PARLIMEN.. dengan sikap dia masa BERSIH 3.0, dgn skandal2nye... mmg tak layak jadi pemimpin se buah negara Islam seperti Malaysia.

    ReplyDelete
  2. ASSMIN PEWARIS GANGTAIK.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts