KALAU NAK MENIPU TENGOKLAH PADA SIAPA. NI KAN DH KANTOI!

Cerita kedai kopi: seorang pemimpin yang ponteng, tidak menghadiri 1 majlis rasmi hanya mengetahui majlis tersebut akan dirasmikan oleh seseorang yang sudah jelas oleh sesiapapun. Pemimpin ini menerimaan ALAHAN yang kronik.

Seorang pengamal media massa bertemu dengannya secara kebetulan dan bertanya kenapa tidak hadir. Jawapan yang diberi bahawa dia ada hadir tetapi enggan duduk di kerusi utama ( atas pentas) duduk sahaja di bahagian bawah. Cerita ini disampaikan pada pu3 semalam.

Pu3 tanya pada rakan tersebut, lagikker seorang yang mempunyai jawatan tertinggi dalam kawasan, majlis diadakan dalam kawasannya, membiarkan orang no 2 tertinggi pula duduk di kerusi utama dalam majlis tersebut? Jwab rakan pu3 tak logik.

Kebetulan pu3 berada dalam majlis tersebut, berbual2 dengan SB. Mereka mengatakan siapa kepimpinan yang tidak hadir. Dia salah seorang daripadanya. Takkan dalam ramai-ramai SB n lensa kamera pu3 buta wajahnya. Atau dia ni memakai ilmu halimunan?

Takker kantoi? Kalau nak bohongpun .. Tengok-tengoklah dengan siapa nak kelentong. Rakan media massa ni, lazimnya akan merujuk atau berbual dengan rakan lain untuk dapatkan kepastian, mereka bukan spesies terima bulat-bulat apa yang kita katakan. Dah etika kewartawanan, menyampaikan maklumat dengan tepat dan benar.

Lagipun, orang dalam kawasan, dah tahu masalah n kes isu yang hangat berlaku. Kalau dah tak datang, cakap tak datanglah. Tak payah nak mengaku datang. Tak pasal2 sekarang kantoi habis!
Gambar di atas hiasan sahaja sebab ia sangat cantik. Kepimpinan yang cantik moralnya akan dipandang cantik. Tetapi pemimpinan yang buruk moralnya. Orang sabah cakap.. Bida' bah ulahnya!

Comments

Popular Posts