RAYA OH RAYA UMNO : EDISI SABAH

 
Raya oh raya. Tahun 2013 merupakan suasana yang sangat intim dengan perkataan "Raya". Salah satunya adalah Pilihanraya ke-13. Kemudian hari raya. Kini demam pemilihan jawatankuasa setiap peringkat ala-ala pilihanraya. artikel ini pu3 coret selepas pu3 membaca semula surat khabar bertarikh 8hb Ogos 2013 kelmarin. ini bukan pandangan seketika atau spontan. sudah berhari-hari pu3 terfikir dan memikirkannya. sila baca dengan penuh kesabaran. yang baik itu diterima sajalah. jika melukakan, maafkan pu3.
 
Kemenangan besar BN di Sabah meningkatkan lagi penghormatan diberikan oleh kerajaan Malaysia kepada negeri sabah. Sabah menyumbangkan 23 kerusi BN untuk parlimen dan 48 kerusi untuk kerusi ADUN. Lebih jelas dikatakan bahawa untuk ADUN, UMNO telah menghadiahkan 31 kerusi kepada kemenangan BN besar di Sabah.
 
 
 
Sebagai pengikhtirafan.. beberapa kepimpinan dari Sabah telah diberi tempat dalam barisan jemaah menteri Malaysia antaranya YB DSP Anifah Aman sebagai Menteri Luar negara. YB DSP mohd shafie Apdal sebagai menteri kemajuan Luar bandar dan wilayah. Yb Datuk Rosnah abdul rashid Shirlin sebagai timbalan menteri kerja raya. Yb Datuk azizah DSP Mohd Dun sebagai timbalan Menteri Pembangunan wanita dan keluarga malaysia Dan tidak ketinggalan wajah pemimpin muda dan sentiasa bersuara lantang menyuarakan isu sama ada dalam dewan rakyat mahupun khalayak terutama di media sosial iaitu YB Datuk Abd Rahman Dahlan selaku menteri kesejahteraan bandar , perumahan dan kerajaan tempatan Malaysia. (Maaflah.. pu3 sekadar menyebut seorang dua sahaja nama dalam artikel ini)
 
Tetapi cerita pu3 bukan fokus jawatan kepimpinan UMNO Sabah yang diamanahkan memegang portfolio tertentu dalam kementeria. Pu3 nak berborak berkenaan pemilihan jawatankuasa tertinggi di UMNO Malaysia.
 
Sebelum ini, pu3 berkesempatan berbual dengan 5 orang pemimpin di Sabah iaitu YB DSP Shafie apdal yang berhasrat mempertahankan jawatannya sebagai Naib presiden UMNO Malaysia. ketua puteri UMNO bahagian iaitu Normala Rasick (Kudat) dan Julie Sabran (Beluran). Keduanya menawarkan diri untuk bertanding bagi jawatan Exco pergerakan Puteri UMNO Malaysia.
 
 
Kemudian  mendengar sendiri hasrat YB datuk Abd Rahman Dahlan yang menawarkan diri untuk bertanding MT UMNO Malaysia. Kebolehan dan kehebatannya boleh digunakan sebagai MT kelak. Pemimpin muda yang boleh membawa suasana baru dalam barisan kepimpinan MT kelak.
 
 
Dan Jamawi Jaafar yang berhasrat untuk bertanding sebagai Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. Pu3 menyokong hasratnya sebagai seorang yang mengenalinya. Tugasannya sebagai ketua pemuda bahagian tenom serta exco pemuda Malaysia jelas ketara. Keaktifannya dalam menjaga kebajikan serta menghidupkan jambatan pengingat antara pejuang kesenian dan politik tidak dapat disangkalkan . Buktinya berjayanya program BNYouthMusic antara pakej yang menarik lebih ramai anak muda seni menyertai UMNO.
 
Kedengaran juga suara bukan direct kepada pu3 bahawa YB Datuk bung Moktar berhasrat mempertahankan jawatan MT (sahabat pu3 merangkap classmate pu3 menyatakannya pada pu3 semasa pu3 menghadiri majlis berbuka) serta YB Datuk salleh said Keruak yang hendak menyertai barisan kepimpinan Sabah menawarkan diri bertanding bagi jawatan MT UMNO.
 
 
Pu3 masih menanti keputusan 2 kepimpinan kesayangan pu3 iaitu YAB DSP Musa Aman dan YB datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin untuk memilih posisi mereka dalam pemilihan kelak. Walaupun ada cerita pelbagai variasi kedengaran di kalangan pemimpin kawasan. Pu3 setia menanti pengumuman kakak kesayangan pu3 dan pemimpin wanita muda ini. Apapun pilihannya kelak.. pu3 TATAP sokong dan yakin kebolehan serta kemampuannya. YAB datuk Rosnah sudah berjaya membuktikan sepanjang pengursan tadbir pergerakan Puteri UMNO Malaysia. Kedudukan Puteri sangat cemerlang malahan setiap bahagian menikmati keselesaan dalam mengurus atur program. So dengan memilih jawatan baru kelak, pengalamannya sebagai Ketua Puteri UMNO Malaysia tidak mustahil boleh membantu mencermerlangkan kedudukan UMNO.
 
Sejak 2 3 minggu ini.. perbualan antara rakan pu3 dan di akbar.. ada saja suara konon menyokong DSP Musa Aman untuk bertanding Naib Presiden disebabkan prestasi cemerlang UMNO/BN Sabah pada PRU13 yang lepas. Pu3 tidak pasti mereka bersuara ikhlas menyokong atau setakat berborak semata. Tidak ketinggalan beberapa kepimpinan Sabah siap keluarkan kenyataan di akbar menyuarakan sokongan mereka untuk posisi berkenaan. Agaknya keinginan mereka menguatkan lagi  pilihan pemimpin No 1 Sabah kesayangan pu3 ini.
 
Sebenarnya.. pu3 sedikit bimbang dengan suasana BODEK atau KONON ini. Bukan pu3 ragui pengikhtirafan diberikan. Cuma.. pu3 ni mungkin antara individu yang kedekut perkongsian pemimpin kesayangan pu3 ini. Bagi pu3.. YAB dSP musa Aman belong to Sabah. Segala kemajuan dan cemerlangnya Sabah sepanjang negeri ini dibawah pengurusan dan pentadbirannya.  (Bukan pu3 nak tolak kecekapan ketua-ketua menteri Sabah sebelum ini ya. Tetapi apa yang dilakukan oleh ketua menteri Sabah a.k.a dsp musa aman sekarang tidak boleh disangkal!) Jika beliau menjawat jawatan naib presiden kelak. Tidak mustahil setiap negeri lain menuntut perkongsian pengurusan cemerlangnya beliau dengan nada mereka berhak menikmati apa yang UMNO Sabah terima.
 
Apa lagi kerusi Naib Presiden ini hanya 3 sahaja. Antara pemegang amanah kini adalah seorang pemimpin dari Sabah juga iaitu DSP Shafie Apdal. Lainlah salah seorang dari pemegang amanah jawatan ini berhasrat tidak mempertahankan jawatan. Sekurang-kurangnya 1 kekosongan total boleh diimpikan. Tapi... ketiga pemegang jawatan sudahpun isytiharkan yang mereka mempertahankan jawatan tersebut!
 
Pu3 menulis artikel kali ini bukan kerana pu3 tidak yakin kepada keputusan mereka kelak. Sebagai sebahagian ... insyallah. Pengundi dalam pemilihan akan datang. Pu3 tidak mahu pemilihan ini kita kehilangan pemimpin Sabah memiliki kedudukan dalam barisan jawatankuasa tertinggi UMNO kelak. 1 undi dari diri pu3 khusus untuk kepimpinan UMNO Sabah. TATAP. Tolak pemuda jelah heheh sebab pu3 tak layak mengundi dalam sayap pwmuda pun hehehhehehe (gurau serius)
 
Apapun.. pu3 nak wish all the best. Pu3 yakin kebijaksanaan YAB DSP Musa Aman dalam membuat keputusan.  Demikian juga kepimpinan lain yang berhasrat bertanding kelak.
 
Pu3 pula.. belum ada keputusan juga untuk pu3 setakat ini. Cukuplah untuk jawatan peringkat cawangan bagi membenarkan dan melayakkan pu3 mengundi barisan kepimpinan kelak. Hehehehehe... masa depan kita boleh bayangkan tetapi boleh andaikan berdasarkan suasana sekarang. Pu3 mendoakan semoga barisan kepimpinan baru kelak lebih menzahirkan cemerlang. Kempen jangan tak kempen tau. Dah dapat pesanan pu3.. jangan lupa janji serta terleka dengan amanah yang diserahkan.
 
Jangan kerana pertandingan. Kita berpecah belah. "BERSATU KITA BERSATU DENGAN SETIA BERGANDING BAHU...."
 
TATAP UMNO! Dulu.. kini.. selamanya

Comments

  1. Malangnya undi kepada PKR/DAP termasuk di Sabah dan Sarawak (yang amat kaya minyak-gas apalagi dengan penemuan terbaru) tidak mustahil akan meningkat bukan hanya dari kaum Cina, tetapi dengan MENGKRISTIANkan serta MENGHASUT masyarakat Kristian termasuk Bumiputera miskin, contohnya kaum Penan, Orang Ulu, Rungus, Iban dsbnya. Semasa saya ada melawati perkampungan Bumiputera bukan Islam di Sarawak, ramai yang makin dihasut membenci Islam, kerajaan BN dan Bumiputera lain yang Islam seperti kaum Melanau dan Melayu.

    Pertubuhan PENGGANAS Kristian Zionis, juga sudah menyamar sebagai gereja biasa, NGO-NGO alam sekitar ataupun kononnya nak menolong hak asasi orang miskin/teraniaya, syarikat korporat termasuk syarikat perumahan, atau sebagai perhimpunan peribadi di rumah-rumah di kawasan perumahan, yang banyak tidak berdaftar. Bahkan Vatican pun sudah diketuai puak Kristian Zionis ini! Puak Kristian Zionis ini juga makin rancak dengan menyamar sebagai yang disebut di atas, di pendalaman Sarawak/Sabah, di perkampungan Orang Asli dan orang India miskin di perkampungan estet, serta flat-flat orang miskin di bandar, untuk mempastikan lebih ramai Bumiputera/Bukan Bumiputera yang diKRISTIAN akan mengundi DAP/PKR di pilihanraya akan datang. Dan ramai yang Bukan Bumiputera PKR pula menyokong DAP tetapi tidak mahu terdedah sebab hendak terus membodohkan penyokong Melayu/Islam PKR dan PAS, untuk menyembunyikan rahsia mereka ini sebagai Kristian Zionis.

    Fahaman evangelis Kristian Zionis, ialah doktrin gabungan Kristian Protestant palsu dan pengganas Yahudi Zionis, SENJATA politik merbahaya yang mempergunakan agama, oleh penjajah Barat-Israel melalui CIA-US/MI6-UK/Peranchis/Jerman/Israel-Mossad/EU-NATO (di Malaysia melalui sekutu mereka, DAP/PKR). Fahaman ini dipergunakan untuk menjatuhkan Islam/umatnya, dan menjajah Palestin selamanya untuk memecahbelahkan PUSAT Islam di Timur Tengah, iaitu Mekah di masa hadapan, dan seluruh negara-negara Islam yang kaya minyak-gas/sumber asli lain/tanah subur (untuk pertanian syarikat global GM US-Mosanto yang diharamkan di EU sebab boleh menyebabkan penyakit kanser dll).

    MAKCIK Tempurung – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts