JANGAN TERPEDAYA DENGAN CERITA BLOGGER PAKATAN PENIPU PASAL SABAH

::Pewaris Anak Bangsa::

pelik sungguh Pu3 dengan posting Blogger Otai konstreversi Sabah ni. Dah OTAI sebenarnya dia ni, tapi tap kali ini tulisannya memang patut pu3 ulas . Secara logik akal dan terutamanya kerana dia sebagai Rakyat Sabah. Kenapa dia hanya Copy dan pase total artikel bertajuk " untuk sabah dan sarawak: dengarkan lah keluhan hari seorang doktor" bertarik 16hb Ogos 2012. http://muslioli.blogspot.com/2012/08/untuk-sabah-dan-sarawak-dengarkan-lah.html .Kalau yang hanya salin ini seorang blogger berasl dari seenanjung, Pu3 rasa Logiklah dia copy je artikel itu walau tiada gambar pengukuhan bahan sebagai kekutan bahawa cerita itu BENAR

Apa lagi, dia adalah blogger berasal Kota Belud. Nak ke Kota Marudu untukmenyiasat kes ini bukannya menyukarpun pun. kerana jarak antara Kota Belud ke kota Marudu bukan jauhpun. (itupun mau Pu3 ajarkah?rasanya, sebagai otai, percara-perkara utama sebagai KEKUATAN tulisan tak perlu diberi TUNJUK AJAR )

Kasihan pula pu3 pada blogger OTAI ini. Agaknay kesibuakan berkempen Anwar membuatkannya sudah hilang bisa dan KERAJINAN kata orang Sabah sehingga main copy sahaja asal ada update pada artikel. Sekali pandang, pada pembaca yang tidak tahu pasal Sabah ini. Memang terMKAN juga umpan Bloggr OTAI ini, tetapi pu3 sebagai warga Sabah yang tinggal di Sabah ini teropanggil untuk mengulas secara apayang pu3 nila perlu diulas

Hakikatnya, ma-mana kawasanpun termasuk di semenanjng sekalipun, tiada terkeculi orang miskn. Seluruh dunia dan negara =negaratermaju sekalipun masih terliat masalah kemiskinan rakyatnya. Tetapi beberapa perengan yang ada pda tulisan 'doktor' hams? (NAMA SAMARAN SAJA TU) pu3 nak ulas

baca ini dulu :

Pengenalan saya kepada keadaan kemiskinan Sabah terjadi dalam beberapa bulan pertama saya di Kota Marudu. Suatu hari seorang wanita berumur 70 tahun dari Kota Marudu telah dihantar ke Hospital Queen Elizabeth kerana demam kuning yang dasyat.( deep jaundice). Wanita ini tinggal berseorangan dalam sebuah kampong di Kota Marudu. Dia menyedari mengenai demam kuning nya setelah selang satu bulan.

Wanita ini tidak mempunyai wang untuk tambang teksi. Dia telah menunggu masa salama 1 bulan mengumpul wang. Dengan menjual ayam ayam peliharaan nya dia dapat cukup RM50 membayar teksi ke Kota Marudu Hospital. Dia terpaksa berjalan kaki sejauh 2 batu untuk sampai ke bahu jalan mendapatkan teksi.

Persoalan pu3.. Wnita itu tinggal di mana sebenarnya? Takkan dia tinggal sendirian tanpa dikelilingi oleh measyarakat kampung yang mempunyai organisasi sendiri seperti JKKK dan ketua Kampung? Mustahil hidupdalamsebuah kapung, kesusahannya tidak diambil peduli oleh Ketua Kampung yang mempunyai tanggungjawab menjaga kebajikan anak-anak buah ? Kalau bukan ketua kampungpun, takkan jian sebelah menyelah tidak tahu dia sakit atu tidak?

Kalau masyarakat kampung itu terlalu susah sekalipun, ketua kampung ataupun JKKK sendiri, buknkah mereka dilantik untuk menjadi perantaraan masyarakat dengan pngurusan pentadbiran? Atau.. Pu3 ni bukan ana bandr. Tinggal di kampung dan tahu selok belok suasana di kmpung. KAlau seorang ahli kampung menunjkkn simptom sakit, mulalah seorang dua jiran bertandang bertanya khabar. Ketua kampung pula mula mengatur car andai sakita individu itu memerlukan perhatin.

Takkan Blogger OTAI mau meyokong bahawa masyarakat sabah bukan jenis PRIHATIN?

satu lagi kandungan tulisan "doktor Hams" yang pu3 rasa punya matai punya cerita untuk penduduk kampung.

Satu daripada kes yang saya tidak boleh lupa melibatkan kes sebuah keluarga yang datang ke Hospital Ranau. Ianya kes suatu kelgara yang hampir kebulur yang terpaksa memakan telur katak puru yang mengakibatkan fatality. Keluaga ini tidak ada makanan kerana tanaman mereka rosak dan mereka tidak dapat membeli makanan. Oleh kerana terlalu lapar, sibapa telah memberikan kepada anak anak nya telur katak puru. Bila mereka sampai ke wad kecemasan, satu daripada anak meninggal dunia dan 2 lagi meninggal setelah 10 minit tiba di wad kami kerana keracunan telur katak puru tadi.

KEBULURAN? di kampung? sampai makan telur katak Puru? masuk akalkah seorang yang tinggal dalam kawasan kampung tidak mampu makan dan kebuluran hanya kerana tiada duit? di kampung kah atau i bandar? 

Di kampung ni, banyak maknan boleh diperolehi tanpa menggunakan duit asalkan ada KERAJINAN utu mendapatkannya. UBI KAYU, hidup subur bah kalau kawasan kampung. apa lagi kawasan Ranau yag terkenal dengan kesuburan tanya. Paku pakis? tidak perlu dibeli. petik sahaja. banyk dan subur. Takkan satu kampung menghadapi masalah kebuluran? sehinga masalah keluarga ini tidak mampu dbantu oleh ketua kampng au JKKK di kampung itu? MUSTAHIL. orang dulu2 pun makan ubi ndak matiu ebuluran kalau tiada nasi. Lagipun seca logiknya bagi yang mennam padi in, merekbukan sekali dua menghadapi masalh kerosakan tanaman.Lazimnya, situasi mendadak seperti ini, bukan satu kejutn hidup bagi mereka yang hidup di kampung. Janan samakan perbelanjaan orang bandar yang serba menungu hujung bulan baru ada kewangnnya sehari dua. Orang kampung ini sangat berhemah dalam perbelanjaan kerana mereka lebih tahu kepeluan yang WAJIB dan PERLU untuk menghadapi masa mendatang.

Atau.. sebenarnya keluarga ini memang mepunyai kebiasaan memkan makanan jenis EKSOTIK dan tidak menjangka telur katak yang mereka makan ada dari jenis telur katak PURU yang beracun. 

Nasihat pu3 buat Pakcik  Blogger OTAI. Walau ada susa tapi jangan nak berbohong berlebian dengan cerita begini hanya untukmendaptkan simpati. Pu3 tahu jga tuga sebagai Ketua Penerangan PKR Sabah yang sekarang mau berkempen juga di sarawak untuk menipu.. jangan cerita tk logik akal.

itu cerita jalan berlubang atau runtuh. kasih masuk bah di artikel. Jangan menyalin tulisan tapi gambarnya tidak ada bosss. seperkara lagi. kalau mau sebut daerah shaja tidaklah adil. kasih tahu itu penulis. Takkan tidak dinayatakan kapung mana itu orang tinggal. senanglah buat penyelidikan lebih detail. 

Comments

  1. TIADA SAYA DENGAR SEKELUARGA MAKAN TELUR KATAK SEBABNYA ADA DIKALANGAN KELURGA KERJA DIHOSPITAL RANAU. CERITA ITU HANYA DIREKA-REKA UNTUK MEMBURUK BURUKKAN KERAJAAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih blue bird kerana memastikan andaian saya tepat dengan cerita pembohongan yang diceritakan oleh blogger otai sabah itu

      Delete
  2. Mmg tak masuk akal. Dan banyak unsur-unsur penipuan....begitu banyak la pokok pakis kat kampung kenapa pulak nak makan telur katak peru. Takda akal ka??? Sabah bukan nya Semenanjung dan bila masa negeri sabah manghadapi masalah tanaman???

    ReplyDelete
    Replies
    1. seharusnya mereka menyedari bahawa pembohongan tak akan berjaya. kalau ada masalah tanamanpun, kementerian pertnian tak akan berdiam diri. dmikian juga kepimpinan BN, tak akan abaikan perkara yang berkaitan KEPERLUAN penduduk. Di Sabah adalah sau kemustahilan untuk rakyat mnghadapi masalah kebuluran walau usah macam mana sekalipun di kampung

      Delete
  3. tak masu akal cuma satu je yg blh masuk... ia itu masuk angin keluar asap....

    ReplyDelete
  4. Salam.. rasanya banyaknya benarnya antara punca segala masalah adalah kerana terlalu lebih dipolitik daripada berpolitik...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts