TINDAKAN BODOH WAJAR DITANGANI DENGAN TINDAKAN BIJAK


Mungkin ramai geram dan marah apabila menteri KDN masih berlembut hati dalam ketegasannya berhadapan dengan perangai rakyat Malaysia yang sebenarnya tidak mengakui kewarganegaraan mereka sendiri. Tak kurang juga para spinner membuat cerita untuk menuntut kemarahan penyokong BN kononnya menteri KDN lemah hilang taring. LADY mempunyai pandangan sendiri kenapa Dato seri Ahmad Zahid memutuskan kebenaran berkenaan.(kupasan  ringkas akan dijelaskan dibawah. Sila baca hingga perenggan terakhir- terima kasih) jika benar ini cerita sebenarlah.

Tindakan si cina pengkhianat ini memalukan diri mereka sendiri .. dengan bertindak memusnahkan pasport Malaysia milik mereka di UK hanya menunjukkan konon diri mereka berhak menjadi warganegara UK adalah tindakan paling BODOH LADY pernah baca sepanjang usia LADY. LADY tak pedulu apa pekerjaan mereka di sana. Basuh pinggan? Melacurkah.. mencurikah merompakkah.. itu hal mereka. Bukan Malaysia yang menghalau mereka ke sana!!!

perbuatan mendesak sedemikian mungkin boleh dibuat di dalam Malaysia kerana kerajaan bukan zalim ke atas mereka yang kejam kepada imej negara! Tetapi UK bukan sebuah negara yang akan melayan kerenah beruk seperti mereka. Jika mereka memilih warga asing menjadi warganegara mereka. Sudah pasti warga aaing berkenaan ada kelebihan dan mempunyai prestasi yang boleh membantu UK (andaian LADY secara pribadi) dan bukannya beruk-beruk atau anjing gila yang hanya tahu menyalak pada tangan yang memberi peluang mereka makan dengan selesa!

Baca

Dimaklumkan ada lebih kurang 1000 orang Cina Malaysia yang tidak berwarganegara di United Kingdom.
Mereka berhijrah ke sana dan sama ada mengoyak/membakar/membuang pasport Malaysia milik mereka dengan harapan negara UK akan menerima mereka sebagai warganegara disana.

Namun,UK menolak. Dalam keadaan tersepit, mereka meminta bantuan kerajaan Malaysia balik. Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi kini mengorak langkah untuk membantu mereka.

Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ahli Parlimen DAP Tanjung, Ng Wei Aik berkata kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.

Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.

"Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA.

"Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.- april 2014

Secara pribadi LADY ucapkan tahniah kepada menteri KDN kerana tak bertindak zalim ke atas mereka yang kejam ini. Mungkin ada rakan LADY tidak berpuas hati dengan tindakan lemah lembut dilakukan oleh pihak KDN.

LADY sebenarnya bersetuju 1000 orang ini dibenarkan pulang. Jauh lebih elok mereka balik sahaja dari terus menyalak di UK. Jika dibiarkan... tindakan beruk ini bukan sahaja memalukan diri mereka sahaja, mencalar imej kerajaan Malaysia yang kemungkinan akan berhadapan pandangan serong mengabaikan rakyatnya jadi pengemis di luar negara.

Pada LADY tindakan memberi bantuan untuk menerima mereka balik itu tindakan bijak sebenarnya. Jika dibiarkan.. LADY yakin lebih banyak tindakan bodoh bingai akan mereka lakukan termasuk berhimpunan mogok di hadapan pejabat agensi berkaitan untuk menerima permintaan mereka. Alahai.. cukup-cukuplah kerajaan Malaysia berhadapan situasi tradegi MH370 yang memerlukan sokongan negara lain dalam menyelesaikan misteri kehilangan pesawat berkenaan. Takkan hal remeh  lagi kebudakan seperti ini nak dibiarkan memalit noda busuk atas kredibiliti negara!

Hal menolak status kewarganegaraan Malaysia itu lebih elok  si beruk-beruk ini selesaikan di negara. Sebarang tindakan memalukan negarapun boleh dikenakan ke atas mereka sebaik sahaja mereka berada dalam Malaysia. LADY yakin, sudah pasti ada dalam 1 2 perenggan dalam perundangan boleh dikaitkan untuk mendenda/ menghukum perbuatan bodoh mereka ini. Bagi LADY, kesalahan wajib dihukum sebagai pengajaran pada individu lain agar tidak bertindak untuk kesalahan serupa atau sama!

Soal mereka ini berlainan fahamam politik,itu soal kedua.  Yang utamanya,elok juga mereka ini diberi kelonggaran balik ke Malaysia secara sah dan mengurus rayuan mereka untuk menjadi warganegara UK. Lebih cepat lagi elok. So selepas itu, tak perlulah kerajaan Malaysia pening menghadapi kerenah cina beruk ini memalukan negara. Kalau mereka bertindak lagi akan datang, rasanya kerajaan Malaysia boleh menolak untuk membantu mereka kerana saat itu mereka hanyalah MANTAN RAKYAT MALAYSIA sahaja. Tiada kaitan langsung lagi dengan negara walau ahli keluarga mereka masih ramai di Malaysia!

LADY sebenarnya kagum juga dengan keikhlasan mereka menzahirkan penolakan mereka menjadi warganegara Malaysia ini walau kaedahnya salah. Lebih baik memutuskan tidak mahu menjadu MALAYSIAN dari menjadi rakyat Malaysia dengan mencanang macam-macam perkara buruk atas nama negara! Atau hidup di luar negara, tak mengikutipun perkembangan negara, tatkala balaik ke Malaysia semasa PRU mengundi pihak pembangkang kemudian kembali ke luar negara meninggalkan kesan buruk yang mereka tinggalkan.!!!

LADY harap rakan-rakan LADY yang membaca artikel kali ini. Boleh memikirkan semula hal kemarahan anda. Kemungkinan apa yang LADY tulis pada perenggan di atas berkemungkinan ianya benar. Jika tidak betulpun, itu pandangan pribadi LADY. Bukan bertujuan membodek apa lagi mengipas. Cuba fikirkan dengan keadaan tenang kenapa dan mengapa.

Dalam menangani masalah individu yang kejam kepada negara, tak semestinya kita kena bertindak zalim. Itu namanya ikut perasaan. Kita kena bertindak dengan keadaan tenang dan bijak. Sememangnya pisau di tangan kita, takkan kita nak pisau di tangan kita robek kulit kita sendiri. Walhal pisau itu boleh digunakan untuk mengukir apa sahaja bentuk pada benda di tangan sebelah kita.

LADY nak bagi ucapan juga.. selamat pulang ke Malaysia pada beruk-beruk cina tersebut dan kemudian nak ucapkan selamat tinggal setelah urusan mereka selesai kelak.

Sila lepaskan status kewarganegaraaan anda wahai si cina! Memusnahkan pasport Malaysia ketika berada di luar negara itu merupakan tindakan terbodoh anda dan membuktikan anda semenangnya tidak layak menjadi rakyat Malaysia sedetikpun! Leoaskan kerakyatan anda walau anda selepas ini tidak menjadi rakyat mana-mana negara!

LADY berharap apabila suatu saat LADY berjalan-jalan di UK, mereka-mereka ini LADY  tak bertembung dan bertemu! Apa guna nak berkenalan dengan monyet-monyet yang hanya mengejar emas di negara luar tetapi menghumban batu ke negara sendiri!!! Negara tak akan kerugian jika kehilangan rakyat seperti ini.
Ps: SANGAT MENCINTAI MALAYSIA. Inilah negara tumpah darahku. Di sini aku dilahirkan  dan di sini juga aku disemadikan. Insyallah.

Pada spinner memburuk keadaan. Jika cerita ini benar, itulah Ulasan LADY. Jika ia tidak benar.. anda penyumbang FITNAH. Di dunia mungkin anda selamat. Di akhirat.. tunggu sahaja!!!!!!

Comments

Popular Posts