BELAJAR DAHULU SEBELUM BERHUJAH SOAL AKIDAH @abby_abadi112

Semangat ditunjukkan oleh artis popular BERHIJRAH buat pu3 kagum. Tetapi status pada akaun twitternya mengecewakan.

Tengok status tweet yang pu3 sertakan di atas.

Pu3 sengaja tidak menjawab setelah melihat status tersebut. Biarlah jawapan pu3 dalam artikel kali ini. Ianya bukanlah dalam kumpulan RIAK KECIL menunjuk kelebihan yang ada untuk dapatkan penghormatan. Seperti komen seorang 'perempuan tak bernama' yang membahasakan dirinya kakak dalam komen tersebut.
Sila baca dan renung semula status tweet abby_abadi112.

Syahadah adalah dua kalimah suci yang menentukan keislaman seseorang individu.. Apabila seseorang manusia mengucap dua kalimah syahadah, bererti dia telah masuk dalam agama yang suci iaitu Agama Islam. Perbezaan orang islam dengan orang kafir adalah kalimah syahadataini.

Syahadah seseorang muslim boleh terbatal dengan beberapa sebab. Dengan terbatalnya syahadah seseorang muslim bererti ia telah terkeluar ( murtad) dari Islam, agama yang suci. Antara perkara-perkara yang boleh membatalkan syahadah seseorang muslim terbahagi kepada 3 jenis, iaitu:

a) Murtad Iktikad, adalah kemurtadan yang disebabkan oleh iktikadnya ( keyakinannya)

b) Murtad Perbuatan (af'al), adalah kemurtadan yang disebabkan oleh perbuatan.

c) Murtad Ucapan ( Aqwal), iaitu kemurtadan yang disebabkan oleh percakapan.

Ketiga jenis murtad tersebut masing-masing memiliki cabang yang banyak sekali. Oleh sebab itu, kita harus berwaspada dan menilai seluruh perbuatan dan tingkahlaku kita sehari-hari. Seandainya ada ucapan, perbuatan atau iktiqad kita yang sudah mendekati apa yang disebut sebagai garis kemurtadan, maka seharusnya kita bersegera mengucap dua kalimah syahadah dan bertaubat kepada Allah,

A) Murtad Iktikad
Murtad Iktikad adalah kemurtadan yang disebabkan oleh keyakinan dalam dirinya. Berikut adalah contoh-contoh tentang murtad Iktikad.
1. Meragukan adanya Allah
2. Meragukan kerasulan Nabi Muhammad SAW
3. Meragukan Adanya Al-Quran
4. Meragukan adanya Hari Akhirat
5. Meragukan adanya pahala
6. Meragukan adanya seksa
7. Menafikan salah satu sifat-sifat Allah
8. Menghalalkan perkara yang haram
9. Mengharamkan perkara yang halal
10. Menolak kewajipan yang diperintahkan oleh Allah
11. Mewajibkan perkara yang tidak wajib
12. Ingin kembali kepada kafir pada masa akan datang
13. Mengingkari kerasulan salah seorang rasul
14. Mengingkari salah satu huruf Al-Quran
15. Menambah huruf Al-Quran
16. Berkeyakinan masih ada nabi lagi selepas Nabi Muhammad

B) Murtad Perbuatan
Murtad perbuatan adalah kemurtadan yang disebabkan oleh tingkah laku atau tindakan. Berikut adalah contoh-contoh murtad Perbuatan.
1. Menyembah berhala
2. Menyembah matahari
3. Bersujud kepada makhluk

C) Murtad Ucapan
Murtad ucapan adalah kemurtadan yang disebabkan oleh perkataan.

1. Memanggil saudara seagama dengan panggilan ' hai kafir'

2. Memanggil saudara seagama dengan panggilan 'hai nasrani, hai yahudi'

3. Menghina salah satu nama Allah

4. Merendahkan ancaman dan janji Allah

5. Mengucapkan: ( Jika Allah memerintahkan aku untuk berbuat demikian pasti aku tidak akan melaksanakannya)

6. Mengucapkan: ( Jika Allah memindahkan Kiblat ke arah lain, pasri aku tidak akan melakukan solat mengadap kiblat tersebut.)

7. Mengucapkan: ( Jika Allah memberikan aku syurga, maka aku tidak mahu memasukinya)

8. Mengucapkan: ( Jika Allah menyiksa aku, lantaran tidak melakukan solat kerana ketidakberdayaanku seperti sakit bererti Allah berbuat zalim kepadaku.)

9. Mengucapkan: ( Sekalipun para nabi, malaikat dan semua orang Islam menjadi saksi bagiku tentang hal ini pasti aku tidak mahu menerima persaksian mereka.

10. Mengucapkan: ( Aku bebas dari Allah dan bebas dari para nabi, malaikat dan Al-Quran.)

Soalan pu3, mana satu perkara di atas yang mempunyai hubungan menghina ulamak boleh membatalkan syahadah? Adakah kak abby_abadi112 menyamakan agama Islam itu dengan sama tarafnya ulamak? Ulamak mana yang dikatakan dihina itu? 

That why pu3 nak nasihatkan kak abby_abadi112. Belajarlah melalui guru agama yang sebenar. Manusia akhir zaman ini pelbagai muslihat wujud termasuk mereka yang mengaku sebagai ulamak. Pu3 kuatir sekarang kak abby_abadi112 lebih banyak mendekati mereka yang bergelar ularmak.
Renung-renungkan. Baca pandangan pu3 dengan minda terbuka bukan dalam emosi. Pu3 alu-alukan komen dengan penuh kesedaran bukan dengan amarah kerana marah tulisan pu3 menimbulkan keraguan ke atas tindakan artis kesayangan mereka itu.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

  1. Yang pertama N.ajis itu bukan ulamak. Orang PAS gelar dia. Ulamak Pondok Geting kata gitu. Dia taraf ustaz. Sebab tu perbuatan dan pertuturannya tak tentu butir. Ilmu dia tak ada.

    Kalau ulamak itu bererti orang berilmu, ya N.ajis adalah haiwan politik. Dia berilmu dengan politik suam suam kuku. Tak juga bagus sangat. Dah 20 tahun adalah 2 negeri di takluk PAS.

    Mengenai mengucap dua kalimah syahadah. Apabila terucap kita sendiri tak boleh nak kata orang itu bukan Islam. Lagi lagi kalau dia ucap setiap hari sekurang kuranya 10 kali. Macam mana nak mempersoalkan perkara dengan niat? Hanya empunya diri saja yang tahu. Guna otak yang di beri Allah.

    Itulah agaknya niat tak berapa bersih mencari ugama langsung di tunjukkan kepada penghulu Iblis. N.ajis. Rasakan lah. Tapi dalam begitu gitu pun bukan PAS tu buruk semua. Kalau mau 'nikmati' lah apa yang orang PAS tahu beri pada muslimah dia. Selamat mendapat kepuasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum..komen saudara tak dimulakan dgn kata2 memberi salam atau sewaktu dgn nya..terus2 buat ulasan title ulamak...lepas tu kata n. ajis haiwan politik..lepas tu kalau ada ucapan kalimah hari2 ..mcm mana pulak n.ajis dikatakan haiwan???lepas tu kata raja iblis??sbb kamu 'guna otak' shj tapi tak guna akal yg Allah beri..kesian kamu dgn keadaan pemikiran kamu sekarang..moga Allah beri petunjuk kpd kamu dan kamu sendiri mohonlah petunjuk kejalan mana yg benar yg perlu kita sama2 lalui..wallahhua'lam.

      Delete
    2. assalamualaikum....

      kepada yang komen nie,,,maaf sy cakap...memang betul apa yang anda cakap yakni xboleh samakan ulama dhn islam...dan kita xboleh cakap orang lain batal syahadah nya...

      namun,,saya nak tegur sikitlah...kenapa anada perlu katakan Nik Aziz tue haiwan politik...kenapa perlu menghina beliau sebegitu???anda meyakini dia seorang ustaz tapi mengatakan beliau tiada ilmu...adakah anda nie seorang ulamak besar hingga mahu berkata sedemikian kepada orang lain???bukan nak sokong mana2 pihak tapi sebagai UMAT ISLAM,,,anda juga harus tahu menggunakan otak yang ALLAH bagi...kita ilmu yang xseberapa nie nak cakap orang lain xde ilmu..tinggi sangat kah ilmu kita??kalau benar kita punya ilmu,,kita xakan cakap mcm tue pada orang lain...

      lagi satu soalan,,apa kaitan PAS dgn hal nie???pa salah parti tue???pelik betul manusia zaman sekarang nie...

      pesanan untuk diri sendiri n org lain jugak,,kalau ilmu tue xseberapa,,jangan suka menilai secara luaran..jika ilmu hanya sebesar hama jangan sesuka hati menghina orang lain...watpe diri sendiri nak cari dosa dengan kutuk2 orang lain...imam al-ghazali yang tinggi ilmu dia pon xberani mengaku dia banyak ilmu,,,nie kan plak kita yang ilmu xseberapa...

      pasal cerita abby nie plak,,mgkin pemahaman dia masih kurang lagi..n xsepatutnya dia post begitu sbb dia "baru" lagi...kita doakan sahaja ALLAH permudahkan dia dalam menuju perubahan yang baik...

      "dengan lidah kita berbahagia di syurga....dengan lidah juga kita menempah untuk ke neraka..oleh itu,,jagalah lidah sebaik-baiknya"

      maaf kalau kasar bahasa...dan maaf juga pada sesiap yang xpuas hati....

      wallahu'alam...

      Delete
    3. taik la ko...abby tu janda tu.org bodoh...iq bodoh...pas ni aku pn bwngang padahal...aku org pling kuat....skrg mmg taik.

      Delete
  2. assalamualaikum
    biadapnya bahasa saudara. inikah yang dinamakan manusia? adakah kamu lebih mulia dari manusia yang kamu hina? atau kamu ingin orang menghina insan tersebut agar menjadi hina seperti kamu?

    ReplyDelete
  3. pape jom kita tengok Avengers hahaha

    ReplyDelete
  4. apa salahnya kutuk maki hamun hina .... eh bukan itu cara org PAS ke???? be it pompuan ke jantan PAS ke sama je. mmg kena la tu utk si abby tu. aku nak tny, masuk PAS he tetiba terus islam!!! hello.... selama ni abby abadi tu kafir harbi agaknya !!!! islam atau tidak islam, dekat atau jauh kita drp syurga atau neraka, bukan PAS YG TENTUKAN. !!! tak payah masuk pas pun boleh mati kafir paham??? yg menjadi talian hayat adalah amalan kita masa hidup didunia ini bukan masuk parti politik terutama yg maha menyesatkan mcm PAS ni !!!!

    kalau dah masuk PAS tu jgn pandai2 nak kutuk2 org yer abby?? ko pun bukan betul sgt pun!!! elok belajar lagi sedalam2 yg mungkin pasal islam dan ingat HUDUD bukan sesuatu yg paling dituntut dlm islam!!!!! sedangkan org kuat PAS pun cakap "mana ade negara islam dalam quran" hahahahaha........pekak bodoh sgt dan terbukti jilat bontot kafir harbi yg disebut PERLEMBAGAAN MADINAH" tu hapa????? Perlembagaan Madinah telah digubal oleh Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun 622M bersamaan tahun pertama Hijrah, merupakan perlembagaan bertulis pertama di dunia.... pernh dengar abby????

    (p/s : aku rasa si abby ni pun tak pernah baca perlembagaan madinah ni hapa... ntah2 masa ustad,ustazah ngajar pengajian islam masa SPM dulu dia pegi recording ....)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, kalau hudud bkn sesuatu yg dituntut dlm islam, knape disebut dlm al-quran. ni lah bila dh menolak hukum Allah, mcm2 disebutnya. abby dh brubah n ilmu agama msih x ckup. Kau dh ckup ilmu ke, prnah jmpe nik aziz yg kau kutuk sgt? kau x knal Nik aziz tu siape. tp kau kutuk mcm2.lg satu, nik aziz bkn pas yg gelar dia ulama. dia diiktiraaf krna ilmu yg dia ad.lain kli jilat la tv tu puas2 prcye la ap je brite yg tv3 siarkn tu.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts