berhati-hati semasa menjawab

Hari ini , Pu3 teringat peristiwa yang berlaku dalam minggu ini juga. Pu3 malas nak katakan di mana kejadian ini berlaku. Cuma ayat ini sudah sekian kali Pu3 dengar dikeluarkan oleh seorang dua kepimpinan semasa mengulas atau menjawab soalan yang dikemukakan kepimpinan akar umbi. Kasihan Pu3 melihat reaksi wajah yang menyoal apabila menerima jawapan tersebut. Walhal soalan itu dikemukakan berdasar persoalan atau soalan yang bakal dikemukakan oleh kepimpinan di bawah kelak.

"KALAU TIDAK BERKEMAMPUAN JANGAN JADI PEMIMPIN"

Pu3 hendak tanya, berani tak pemimpin tersebut bercakap di hadapan ketua-ketua cawangan yang memilih dia? mereka memegang jawatan tersebut tanpa sebarang elaun mahupun gaji, mereka mempunyai semangat perjuangan untuk membantu kepimpinan kawsan. Mereka juga membantu kepimpinan dalm mentadbir, secara sukarela. Pu3 berkata tentang kepimpinan akar umbi yang matlamatnya untuk perjuangan masyarakat setempat. hal-hal yang selain dari itu, di luar kelayakan Pu3 memperkatakannya.

Pemimpin tidak akan muncul di atas tanpa sokongan akar umbi. sewajarnyalah pmimpn mengharga sokongan akar umbi tersebut. Jangan mengharap penghormatan tersebut datang bergolek jatuh dari langit "TING" terus adi pemimpin tanpa sokongan kepimpnan akar umbi. Pu3 tahu Pu3 ni budak baru belajar tetap tidak salah bukan budak kecil mengatakan sesuau agar ia menjadi leih baik?

ini salah satu peristiwa terbaru yang Pu3 pandang dan dengar sendiri. Pu3 berharap sangat, kalau boleh soalan yang dikemukakan berkaitan komitment ini, atau apa sahaja yang memerlukan kepimpinan berkorban. Sebagai pemimpin, berilah jawapan yang terbaik, walupun jawapan tersebut akan mengecewakan sang penyoal, sekurang-kurangnya sekadar kecewa tetapi tidak tersinggung ataupun sakit hati atau rasa dipermalukan.
Salam perjuangan

Comments

Popular Posts