1MDB TIDAK PERNAH GAGAL BAYAR FAEDAH DAN PINJAMAN POKOK


KUALA LUMPUR:  Syarikat pembangunan strategik, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), tidak pernah gagal membayar balik pinjamannya dan komited sepenuhnya untuk melunaskan hutangnya sebanyak RM42 bilion.


Langkah itu akan memberi lebih ruang untuk syarikat melaksanakan pelan rasionalisasinya dengan berkesan, kata Presiden dan Pengarah Eksekutif Kumpulan, Arul Kanda Kandasamy.

"Kami secara konsisten menjelaskan bayaran faedah dan pinjaman pokok tepat pada masanya.

"Pada 2015, kami telah membayar balik pinjaman pokok dan juga faedah," katanya kepada pemberita selepas rakaman untuk program khas bertajuk 'Bernama TV dengan Arul Kanda' yang akan disiarkan esok pada jam 10 malam di Astro 502, HyppTV 410 dan www.bernama.com.

"Sudah tentu kami mempunyai faedah untuk dibayar apabila tiba masanya," katanya.

Akaun 1MDB yang telah diaudit dan boleh diperolehi orang ramai mulai 31 Mac 2010 hingga 31 Mac 2014 menunjukkan jumlah hutangnya berjumlah RM42 bilion.

Arul Kanda berkata, pada Februari 2015, 1MDB telah membayar balik pinjaman RM2 bilion kepada satu konsortium bank tempatan dan berikutan itu ia telah menjelaskan kira-kira RM800 juta bayaran balik pinjaman pokok berkaitan hutang dengan bank tempatan lain.

Pada Jun, 1MDB membayar balik RM3.6 bilion atau US$975 juta pinjaman bersindiket kepada satu konsortium bank asing diketuai Deutsche Bank.

"Pada tahun ini kami secara konsisten memenuhi pembayaran balik pinjaman pokok dan menjelaskan faedah ke atas hutang 1MDB," katanya.

Ketika ini, kata Arul Kanda, 1MDB memberi tumpuan kepada pelan rasionalisasi yang diumumkan pada Jun.

Pelan itu mengandungi tiga bahagian penting - pertama membabitkan jualan ekuiti dalam syarikat tenaga, Edra Global Energy Bhd, dengan harapan dapat mengurangkan hutang 1MDB di antara RM16 dan RM18 bilion melalui penjualan aset tenaga Edra.

Keduanya, ialah pertukaran ekuiti hutang dengan dana kekayaan Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company (IPIC). 

Langkah itu akan menyaksikan IPIC mengambil alih hutang tertentu selepas 1MDB memindahkan wang tunai dolar US dan unit dana milik 1MDB kepada IPIC.


Langkah itu akan mengurangkan hutang 1MDB kira-kira RM16 bilion.

Akhir sekali, jualan ekuiti 1MDB dalam Bandar Malaysia bernilai kira-kira RM11 bilion.

Arul Kanda berkata, jumlah jualan semua aset terbabit akan menyebabkan pengurangan besar dalam jumlah hutang 1MDB.

Bagi Bandar Malaysia, yang menarik minat tinggi pelabur syarikat China, Timur Tengah dan tempatan, beliau berharap 1MDB akan menerima bidaan terikat terakhir untuk rakan kongsi pembangunan dalam tempoh dua minggu.

Menurutnya, rakan kongsi terbabit mungkin terdiri daripada pelabur tempatan dan antarabangsa secara bersendirian atau melalui pembentukan konsortium.

Dua minggu lalu, 1MDB mengumumkan yang empat pembida telah disenarai pendek sebagai rakan kongsi pembangunan untuk semua 197 hektar Bandar Malaysia.   

"Kami kekal yakin dalam tempoh beberapa minggu lagi kami akan menerima bidaan terikat terakhir dalam usaha kami memutuskan siapa yang akan menjadi rakan kongsi pembangunan Bandar Malaysia," katanya.

Mengenai Tun Razak Exchange (TRX), Arul Kanda berkata, 1MDB telah menjual beberapa lot tanah di TRX bernilai RM1.3 bilion kepada pelabur tempatan dan antarabangsa.

Menurut beliau, apa yang paling penting adalah untuk memastikan 1MDB memenuhi obligasi hutangnya dan komitmen infrastruktur untuk TRX dan Bandar Malaysia.

"Ini adalah elemen penting bagi memastikan pelan rasionalisasi boleh berjaya.

"Kami sedang memenuhi pembayaran balik faedah dan pinjaman pokok dan kemudiannya kami akan mempuyai ruang untuk mencapai objektif ini," katanya. - BERNAMA

Comments

  1. Adakah Anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan akaun bank wang
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda mendapatkan balasan awal kurang daripada 24 jam, pembiayaan dalam masa 24-48 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan daripada anda
    Emel kami di homeofequity@gmail.com
    ================================
     Nama: ...................
     Nama kedua.................
     Alamat : .................
     Negara: ...................
     Umur: ..........................
     Seks: ....................
     Nombor telefon : ..............
     Status: .................
     Pekerjaan: ...............
     kedudukan: .................
     pendapatan bulanan : ..............
     Jumlah Pinjaman: .................
     Tujuan Pinjaman: ...............
     jangka masa: ....................
     Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ............
     awak faham Inggeris : .................
     Emel kami di homeofequity@gmail.com
     Yang ikhlas ,
    Nicolas Payne
    MODAL EKUITI

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts