USAH MENGEJAR JAWATAN - DS SHAFIE

PEWARIS ANAK BANGSA
Kembalikan semangat menuntut kemerdekaan dari pejuang terdahulu. Jiwa mereka bukan mengejar jawatan ataupun inginkan kekayaan. Mereka hanya menu tut kuasa yang dikuasai oleh penjajah ketika itu. Seperti kini, kuasa yang kita miliki, seluruh kebajikan masyarakat terbela. Kerana kuasa ini, kita mampu membantu keperluan masyarakat untuk menjadi mereka yang maju dan berjaya.

Datuk Seri Shafie merupakan Naib Presiden UMNO, Ketua UMNO Bahagian Semporna dan juga Menteri di kementerian Kemajuan Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah Malaysia, memgingatkan perwakilan agar berjuang dalam UMNO atau Barisan Nasional, tidak mengejar jawatan. Usah berkata sesuatu yang berbeza. Depan lain, belakang lain. Ia Akan membawa suasana yang kucar kacir dengan tindakan tersebut. Perlu jujur dalam menyatakan sesuatu, perlukan juga kesepakatan agar untuk kukuh. Kebenaran lebih menguasai apabila ia kukuh dalam sokongan.

Dalam berjuang ini tidak perlu takut dalam menegakkan perjuangan rakyat. Perlu Ada perubahan untuk memungkinkan rakyat memberi sokongan kepada kerajaan. Kuasa memilih jawatan kepimpinan teratas kelak, bukan lagi milik mereka yang dipilih seperti G7, tetapi mereka yang berada di akar umbi. Kuasa memilih ini diturunkan kepada mereka untuk memberi hak menentukan siapa pemimpin sesuai dengan slogan, rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

Kepimpinan umno yang berkelibar, sanggup berkorban tanpa memegang sebarang jawatan dalam kementerian Dan memberi laluan kepada kepimpinan komponen lain atas dasar kesatuan Dan Demi perjuangan rakyat di Sabah. Untuk menuntut rakyat berpadu Dan bersatu iaitu saling hormat menghormati antara satu sama lain. Kita perlu berbangga kerana negara Malaysialah satu-satunya negara yang menghormati masyarakat keseluruhannya tidak Kira pegangan agama, kepercayaan Dan kebudayaan. Atas kekitaan itulah, kerajaan sekarang Kekal dalm pilihan rakyat.

Jangan kerana kesalahan kita, kuasa di tangan tidak lagi milk kita. Perpecahan orang melayu telah memberi laluan bangsa lain secara beransur-ansur tunjuk kuasa. Jangan persalahkan mereka. Ianya salah kita bangsa melayu. Kerana perpecahan kerana mengejar jawatan. Jika kita masih dibuai keselesaan, keangkuhan, lalai Dan cuai mendengar rintihan rakyat di peringkat umbi, yakinlah kita Akan kalah jika sekirannya itu tindak tanduk kita. Dalam keadaan ini, untuk menghadapi PRU YAB Perdana Menteri Malaysia merangkap Presiden UMNO DYAB Datuk seri Najib telah menyarankan untuk melaksanakan 4 perkara iaitu:

1. Parti perlu dikuatkan- tiada maknanya parti umpama kapal yg hendak belayar bocor, karam di tengah lautan.

2. Pimpinan nasional yang Ada - yang blh membawa perubahan, panduan ke arah agar negara ini mampu bersaing Dan mampu dibangunkan Dan ditadbir dgn baik

3. Pimpinan peringkat negeri2 perlu Ada kekuatan

4. Calon yang dikatakan winnable candidate - calon yang boleh menang. Tidak kira siapakah dia, bukan kerana jawatannya dalam parti tetapi calon yang menjadi permintaan rakyat yang mengundi.

Yang menentukan kemenangan bukan pemimpinan tetapi rakyat yang memgundi. Bukan oleh kerana Wang orang boleh menang. Dalam perjuangan apa yang kita takut apabila kita rasa jadi pembangkang.

Menuntut barisan kepimpinan untuk seluruh peringkat perlu Ada kesepaduan, permuafakatan perlu dijayakan, nilai-nilai membantu rakyat perlu diadakan, Dan jangan bertindak lambat. Rakyat ini umpama bapa. Bapa tidak jaga anak, anak akan lari. Demikian juga rakyat, tidak dijaga, kita Akan kecundang dlm pilihanraya.

Comments

Popular Posts