CERITA AGAMA JADI TREAD MARK LARISKAN JUALAN??

Cara kempen dulu dan sekrang dh berbeza. Peperangan sekrang dengan dulu juga berbeza, senjata yang digunakan jelas sangat berbeza.

Kata isu politik : AGAMA DAN POLITIK

Sejak kebelakangan ini ,kecenderungan untuk menggunakan agama bagi tujuan tertentu sudah mencapai tahap yang membimbangkan.Agama sudah menjadi `tread mark` yang melariskan barangan dagangan.menyenangkan untuk meraihkan keuntungan dan menarik ramai pelangan.

Apakah agama mengizinkan sifat kesuciannya itu digunakan dan diperlakukan sewenang-wenangnya demi meraih keuntungan yang bersifat duniawi.lebih membimbangkan lagi apabila agama digunakan seluas-luasnya oleh kalangan tertentu dan hasilnya dari penggunaan itu telah menyebabkan berlakunya perpecahan,ketidakharmornian,ketegangan dan salah faham dikalangan umat islam.

Islam digunakan untuk memecahkan umatnya,jauh dari perspektif sebenar ajaran islam.amat membimbangkan apabila doktrin agama berkaitan dengan akidah telah dijadikan senjata untuk membunuh akidah umat islam.satu kumpulan umat islam mengguna akidah menuduh akidah sekumpulan umat islam yang lain.Inilah yang disebut sebagai fenomena penggunaan agama atau lebih khusus akidah untuk kepentingan politik kumpulan parti.

Pas dh terdesak sangat nk dpt mandat rakyat walaupun posisinya dalam pakatan tidak kukuh, suara laungannya beku. Ini terbukti apabila :


DAP tidak akan bersetuju dengan pelaksanaan hukum hudud walaupun Parti Pembangkang mendapat majoriti dua pertiga pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke 13 nanti, kata pengerusi parti Karpal Singh. Katanya, pelaksanaan hudud akan menyebabkan rakyat hilang keyakinan dan sokongan terhadap pakatan pembangkang memandangkan bukan semua rakyat bersetuju dengan hukum berkenaan.

"DAP tidak akan bertolak ansur dengan sebarang pindaan dalam Perlembagaan untuk enakmen hukum hudud termasuk apa yang diusulkan oleh Pas di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan dan Terengganu pada 1993," katanya kepada pemberita di sini hari ini. Karpal, yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, Perlembagaan Persekutuan merupakan undang-undang tertinggi dalam negara dan perlu selaras dan konsisten di semua negeri. Beliau mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyatakan semalam bahawa hukum hudud itu akan dilaksanakan di negara ini sekiranya pakatan pembangkang menang PRU ke-13 nanti. Karpal berkata, Pas perlu menerima pakai resolusi yang diluluskan, iaitu membentuk sebuah negara berkebajikan dan bukannya kembali ke cadangan asal untuk menjadikan negara sebagai sebuah negara Islam. - Bernama

Menurut mufti mesir berkenaan hudud ni, pelaksanaan hudud kini tidak sesuai kerana masalah kesaksian yang layak kini tiada. Korang faham maksudnya, saksi yang layak itu bagaimana? Jawapan paling kuat, mesti seorang yang beriman, tidak pernh meninggalkan solat fardhu .. Dan sebaginya. Tak payahlah kata hanya orang pas layak jd saksi, mereka ni munafik je sbb pakaian je mcm pejuang islam zaman dahulu kala. ( Bayangan kerana melihat gaya pakaian india dan arab) tapi segi nafsu usahler nak kata, lagi kemaruk dari orang jahil

Nasihat pu3, korang udah2lah nk mainkan hal agama ni, kata org macam tahi, walhal mulut dan jari semua melekat tahi!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

Popular Posts