BESARNYA PATUNG TUA KAT 'SERAMBI MEKAH'

Sekali tengok gambar seolah-olah di Thailand je. 2 kali pandang gambar atas ni , seolah-olah kat mana ya..

Ahah!!!!.....
Sesiapa yang minat sangat melihat patung ala-ala sebegini. Tak payah berbelanja besar ke luar negara. Datang je ke Kelantan.

Oppppssssss...
Serambi mekah bubuh patung ala buddha kat negeri suci ni? Cuba perhatikan bentuk wajah patung ni... Sebijik macam......

Yaaaaa!!!!!!
Nak tau sangat ya. Silalah melalui Jalan Kuala Terangganu - kota Bahru melalui bukit Yong Pasir Putih kelantan. Pasti jumpa daya tarikan ini

Hehehehe...
Macam iklan pula!

Tapi.....
Perjuangan Jihad Islam benarkanker?

Sila baca ini !!!!
Islam tegak untuk menyeru seluruh manusia agar beribadah kepada Allah semata dan meninggalkan peribadahan kepada selain Allah, baik berupa para wali atau orang-orang shalih, yang biasanya diabadikan dalam bentuk patung-patung, arca-arca, gambar-gambar, kuburan-kuburan, kubah-kubah atau yang lainnya yang akan mengantarkan kepada kesyirikan. Nabi Musa, Nabi Ibrahim maupun Nabi lainnya pun mengajarkan tauhid dan menghancurkan patung-patung yang disembah orang kafir.

Seruan Islam ini ada sejak dahulu, sejak Allah mengutus para Rasul untuk memberikan petunjuk kepada manusia.

Allah berfirman:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمِّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطَاغُوتَ

"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul pada tiap-tiap ummat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah saja dan jauhilah thaghut itu." (An-Nahl:36)

Thaghut adalah segala sesuatu yang diibadahi selain Allah dalam keadaan ridha. Sungguh telah ada penyebutan patung-patung ini di dalam surat Nuuh. Dan dalil terkuat yang menunjukkan bahwa patung-patung ini adalah penggambaran untuk mewakili orang-orang shalih adalah hadits yang disebutkan oleh 

Al-Bukhari dari Ibnu 'Abbas ketika menafsirkan firman Allah Ta'ala:
"Dan mereka berkata: "Janganlah sekali-kali kalian meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kalian dan jangan pula sekali-kali kalian meninggalkan (penyembahan) Wadd, Suwaa', Yaghuuts, Ya'uuq dan Nasr." Dan sesudahnya mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia)." (Nuuh:23-24)

Beliau (Ibnu 'Abbas) mengatakan: "Ini adalah nama-nama orang-orang shalih dari kaum Nuh. Ketika mereka meninggal, syaithan membisikkan pada kaum mereka agar mendirikan patung-patung di majlis-majlis yang biasa digunakan oleh orang-orang soleh tersebut dan agar menamakan patung-patung tersebut dengan nama-nama mereka. Maka kaum itu pun melakukannya dan ketika itu patung-patung tersebut belum disembah, sampai ketika generasi itu telah tiada dan ilmu telah dihapus, patung-patung itu pun disembah."

kat google pun boleh cari. so xder fitnah yer.. Pu3 puasa tau

Comments

  1. Oooo...hncurkn brhale...btul2...ak skong...so, ble nk robohkn kuil kt batu cave tu..hmm..agaknye sbb umno yg buat mke diblehkn...hurmm

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts