Followers

PERKONGSIAN CERITA COKLAT


Cadbury. Ulasan Ringkas
1. Kementerian Kesihatan Malaysia melaporkan terdapat dna babi dalam 2 coklat cadbury roasted almond dan hazelnut. Jakim mengambil keputusan menggantung sijil halal cadbury sehingga susuan lanjut dibuat.

2. Jabatan Kimia mengesah kan tiada dna babi dijumpai dalam coklat tersebut. Dan jakim mengesahkan perkara itu kerana

1. Sumber yang diambil adalah terus dari kilang

2. Selama ni jakim memang bekerjasama dengan Jabatan Kimia. 

3. Mungkin sampel yang didapati oleh KKM itu telah tercemar. (Dimasukkan dna babi secara sengaja).

4. Perlu diingatkan KKM dan Jabatan Kimia itu dua entiti yang berbeza.


3. Yang jadi kemusykilan :

1. Sejak bila kkm buat walkabout untuk pastikan produk makanan ada dna babi atau tak? Dah tukar polisi ke? 

2 kenapa dua jenis tu je yang ada babi?.. takkan kacang berasal dari bagbi kot? 

3. Apa yang trigger kkm untuk buat ujian dns babi terhadap coklat tersebut? 

4. Kenapa cadbury? ... bukan tobel atau beryl's atau rocher?

5. Kenapa Pengarah Kementerian Kesihatan tak rujuk JAKIM dulu sebelum mewarwarkan hasil dapatan kajian mereka?...


4. Untuk pengetahuan, sebahagian daripada cadbury Malaysia dimiliki oleh Boustead Plantation. Siapa Boustead Plantation ni? ....GLC... dan pelabur terbanyak glc ni ialah Tabung Angkatan Tentera Malaysia. 
Nampak tak? 

Sama macam kes gardenia tak lama dulu. . Pun didakwa ada lemak babi gak dalam tepung .. tetiba robert kuok keluar roti baru massimo....


5. Kalau betul sabotaj, Macam mana nak letak dna babi dalam coklat?...aish..... Sedangkan korang boleh percaya air mani Anwar boleh dimasukkan 4cm ke dalam dubur saiful secara magis tanpa kerjasama Anwar. ...

takkan lah babi takleh masuk dalam coklat? ...injection la. .. damage sebesar lubang jarum je. .


6. Jakim U-turn?....Jakim tak U-turn pun....bila dapat tahu, Jakim just gantung sijil halal dulu sebelum siasatan lebih lanjut dilakukan. korang je yang rasa u-turn la..flip flop la...ujian dna berbulan-bulan??....siapa kata...15 minit je ....yang berbulan tu queue beratur untuk pelbagai sampel lain kot?

Sekian
Jessnor Eina Mat Jizat,
Konsumer dan Pengguna Muslim

No comments:

Post a Comment