HORMATILAH KETIKA BERDOA


Apabila pu3 melihat gambar yang ditandakan kepada Pu3 di FB. "Apa yang boleh dilihat" pelbagai komen Pu3 baca dari rakan berkaitan, Calon ini makan sedangkan jemaah lain sedang mengaminkan doa. Tetapi Pu3 tidak berhenti untuk memnilai sekali lagi, memandang cara Calon PAS ini. Eh..bukan makan tetapi sedang sibuk menyediakan hidangan untuk jemaah yang hadir.!!!!


Pu3 teragak-agak, apakah hukumnya apabila orang sedang membaca doa, diri tidak menyertai yang lain mengaminkan doa tersebut. Seorang sahabat, tak perlulah pu3 nyatakan namanya, tetapi dia seorang ustazah yang mengajar di sekolah agama. Katanya sunat mengaminkan bererti tidaklah menjadi kesalahan jika tidak mengaminkan doa tersebut kerana sedang melakukan pekerjaan. tetapi secara konsep kemasyarakatan, tindakan tidak mengaminkan sedangkan berada dalam kumpulan sedang mengaminkan itu kelihatan tidak sopan atau tidak menghormati sekeliling. Apa lagi kemungkinan jemaah hadir dan berdoa itu adalah untuk dirinya.
The moral of story. Kalau hendak dihormati, hendaklah kita menghormati orang lain. Jika hendak diteladani, perlulah melakukan sesuatu yang elok untuk diteladani.

Comments

Popular Posts