PEMIMPIN PAS KATA ANWAR SYUBHAH

Menurut sumber yang pu3 perolehi, ada kepimpinan PAS telah menyarankan kepada Anwar berkenaan kes video seksnya dan mengatakan bahawa Anwar kini berada dalam kedudukan Syubhah iaitu tidak menentu. Hukum Islam menjelaskan Islam melarang umatnya berada dalam kedudukan tersebut. – Bekas AJK Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Ghazali Hj Ahmad

Apa itu syubhah?

Syubhah ialah sesuatu hukum yang tidak diketahui dengan jelas hukum halal dan haramnya. Ramai yang terkeliru apabila di tanya tentang Syubhah dan haram. dan tidak kurang pula yang menganggap syubhah adalah perkara yang apabila terjadinya suatu isu,barulah ia dianggap syubhah. perlu diingat bahawa syubhah adalah paling hampir kepada haram. Jika terdapat sebutir syubhah, yakni keraguan dalam hati kita,maka ianya dianggap haram. Keraguan dalam perniagaan, pemilihan pemakanan adalah perkara yang paling ditakuti oleh masyarakat, wlupun perkara sedemikian kurang dititik beratkan dlm kehidupan seharian.

Petikan drpd hadith:

Daripada Abu Abdullah an-Nu’man bin Basyir r.a katanya:”Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :”Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram(itupun) jelas dan di antara kedua-duanya (terdapat)perkara-perkara yang syubhat, ramai di kalangan manusia tidak mengetahuinya .Sesiapa yang menjaga dirinya daripada perkara syubhat ,(maka) dia telah membersihkan agama dan kehormatannya .Dan sesiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara yang syubhat , dia akan jatuh kepada perkara yang haram..."


Kepimpinan PAS semakin menunjukkan penolakan mereka terhadap anwar. alamak kali ini apa yang akan dilakukan oleh King Of Drama ini. jom kita bincangkannya.


Comments

Popular Posts