CANGGIH TEKNOLOGI MAKLUMAT , MENTALITI MINDA SEMAKIN MUNDUR



Pu3 tertarik dengan ulasan zizan Cutat dalam setelah klip Mybn To U dipublishkan di Facebook.


“Pada zaman dahulu, ketika british ingin melancarkan Malayan Union, orang-orang melayu ada kesedaran dalam diri mereka. Pada masa itu tahap pembelajaran mereka masih rendah mungkin ada yang tidak bersekolah. Mereka pandai berfikir. Di zaman ini, tahap pembelajaran orang Melayu sudah berkualiti, malah ramai yang sudah belajar ke luar Negara. Fikirkanlah wahai melayu”


Betul kan. Hakikat ini sememangnya Pu3 sedar . adakah kerana kenikmatan yang diperolehi dan dirasai selepas kemerdekaan membuatkan mereka yang semakin mundur mentality. Pu3 katakan sebilangan besar individu dalam masyarakat. Bukan mereka tidak canggih dalam penggunaan teknologi, sangat advanted tetapi minda mereka semakin mundur ke belakang. Semakin tenggelam dari kkualiti minda teknologi kini. Marah? Pu3 tidak peduli kalau ada pembaca semakin menyampah dengan penulisan pu3. Pu3 perlu menyedarkan mereka mereka ini. Sayang cik kak, cik abang, Your so fast using technology, active user but your mentality, quality of mind … pu3 nak kata.. kita “bakor je!” tak seiring langsung! Tak perlulah Pu3 nak maklumkan siapa ‘mereka mereka’ ini ya. Kekwan mesti tahu punya

Ayuh rakan pu3, jangan terpengaruh dengan kemunduran akal mereka-mereka ini. Pandang ke hadapan seiring dengan jasa baik pengorbanan pejuang bangsa untuk kesenangan korang dahulu. Jangan kerana keserakahan mengejar perjuangan diri, kita korbankan kemerdekaan dan lupakan pengorbanan kepimpinan dahulu. Pu3 tidak mahu sakit di dalam kubur kerana tidak memberi pesan dan nasihat ini. Bukan pu3 serba tahu, tetapi pu3 tahu di mana posisi perjuangan pu3.


Tepuk dada Tanya minda. Salam perjuangan.


NOTA: Lagi parah jika sesuatu yang telah berjaya menarik perhatian dan berjaya dalam mencapai sasaran, ada individu masuk umpama menyapu habuk, Pu3 sangat terkilan individu yang sedemikian wujud dalam kehidupan pu3. WHO YOU ARE?! kekawan Pu3, jangan jadi manusia yang merebut sesuatu yang telah dibangunkan oleh sahabat sendiri.

Comments

Post a Comment

Popular Posts