SERBA SALAH : CAKAP @ TAK CAKAP

Inilah ragam manusia.. ada sahaja yang tidak kena. Ada sahaja yang dijadikan tundingan menerima nasib untuk dipersalahkan. sipolan bersalah dan si polan diperslahakan, si polan tidak merasa bersalah kerana si polan buat kesalahan.

Semua terjadi bermula dari BERCAKAP . Dalam apa2 perkara, situasi, ada kalanya menyebabkan kita rasa hendak menyuarakan tetapi ada kalanya seperti jadi trauma untuk kita menyuarakannya. Khuatir dengan penerimaan pendapat atau pandangan yang kita nyatakan. Salah2 kita pula ditunding dengan pelbagai tuduhan, 'pengampu', 'macam sendiri saja yang tahu', 'penyibuk ! bukan urusan kau!', Niat baik kita, alih2 jd seperti batu besar menghempap badan kita pula. Masa menyerang kita, punyalah bersatu bagai nak rak. Kita juga kena tembak dengan pelbagai alatan senjata, bukan lagi M16, klu ada nuklear, dengan itu sekali kita terima. Tidak menerima apa yang kita nyatakan. Apa yang kita suarakan dianggap kritikn yang titolak sepenuhnya! Biasalah manusia ni, mana ada yang mudah menerima kritikan yang bertentangan dengan kehendak diri. Bergantunglah tempoh yang diperlukan samada akan menerima atau dilupuskan terus kritikan tersebut. Kritkan panel Akademi Fantasia sendiripun dah boleh dibuat bantahan tau oleh tenaga pengajar !

Tapi , jika kita tidak suarakan pula. sekiranya terjadilah suatu kejadian, sama keputusannya seperti yang kita rasakan akan berlaku. Kebiasaannya akan timbul rasa kekesalan."kenapalah aku tidak suarakan. Kalau disuarakan, perkara ini tidak akan berlaku" itu bisikan suara hati kita. Berbeza pula tindak balas orang lain yang terlibat. Kebiasaanya, sekali lagi akan menjadi siapa yang menjadi 'kambing hitam' untuk dipersalahkan. Dan kebiasaannya, siapa yang kelihatan 'lemah' dalam lingkungan mereka, atau dirasakan 'terkuat' akan dijadikan objek untuk ditunding! menerima nasib untuk dikorbankan!

BERCAKAP ini, ada masanya terus kepada kepada maksud dan diterima sepenuhnya kefahaman maksud mesej yang disampaikan 100% tetapi risiko untuk mesej yang disampaikan untuk tidak difahami olah penerima juga besar. Bergantung, bagaiman cara kita sampaikan mesej tersebut, bergantung kepada siapa kita hendak berikan mesej tersebut, bergantung pengolahan bahasa yang kita gunakan sebagai alatan berkomunikasi. bergantung keadaan semasa kita sampaikan mesej. Tindak balas juga bergantung sama ada kita dapat positif atau negatif!

BERSUARA BIARLAH ELOK, BERTINDAK BIARLAH BIJAK. MANUSIA INI, WALAU SERUPA TETAPI TIDAK SAMA. SEDALAM-DALAM DASAR LAUTAN, MASIH BOLEH KITA SELAM, TETAPI SECETEK-CETAK DASAR HATI DAN FIKIRAN MANUSIA, HANYA ALLAH SAHAJA YANG MAHA MENGETAHUINYA.

Renung-renungkan..

salam perjuangan.

Comments

Popular Posts