NAJIB UMUM KADAR DISKAUN UNTUK PENGGUNA ERL, KOMUTER


KUALA LUMPUR:  Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak menggunakan sesi penggulungan Perhimpunan Agung UMNO 2015 untuk memberi penjelasan berhubungan kenaikan kos sara hidup yang disebabkan meningkatkannya harga bagi beberapa perkhidmatan.


Antara perkara yang disentuh oleh beliau dalam ucapannya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu termasuklah mengenai tambang Express Rail Link Sdn. Bhd (ERL) yang baru-baru ini dinaikkan daripada RM35 ringgit kepada RM55.

Perdana Menteri berkata, beliau faham rakyat marah dengan kenaikan harga berkenaan, namun kerajaan tiada pilihan kerana jika kenaikan itu tidak diberikan, kerajaan terpaksa membayar pampasan yang tinggi serta secara berterusan.

Menurutnya, kerajaan kini menanggung kos pemberian pampasan yang setiap tahun tiada kenaikan tambang ERL dengan jumlah pampasan yang dibayar setakat ini berjumlah RM2.9 bilion.

Prihatin dengan keluhan rakyat yang terkesan dengan kenaikan tambang ERL itu serta beberapa perkhidmatan lain, termasuk komuter, Najib turut mengumumkan beberapa kadar diskaun.

"Antaranya, pelajar ada kad siswa diskaun 30 peratus, kakitangan awam dengan kad bulanan. Bagi komuter, pelajar (diberikan) diskaun 50-70 peratus termasuk untuk pelajar university," ujar beliau.

Di samping itu, Najib turut mengarahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk meningkatkan pemantauan dan penguatkuasan bagi memastikan tidak berlaku kenaikan harga barangan.

"Periksa lagi. Tambah penguatkuasan di lapangan (supaya) harga turun. Jangan senang (sesuka) hati nak naikkan harga. Barang keperluan kena turun," katanya.- ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts