KERAJAAN DISARAN HAPUSKAN CAJ PENGANGKUTAN AWAM PADA WAKTU PUNCAK


KUALA LUMPUR:  Kerajaan disaran untuk menghapuskan caj pengangkutan awam pada waktu puncak susulan kenaikan kos sara hidup yang disifat membebankan rakyat pada ketika ini.

Cadangan itu disuarakan perwakilan Selangor, Profesor Madya Dr Haim Hilman Abdullah yang melihat cadangan itu mampu mengurangkan beban mereka yang tinggal di bandar raya.

"Saya menyeru dan mengharapkan agar dapat dipertimbangkan untuk kita memberi pengangkutan awam percuma kepada rakyat pada waktu puncak... dari pukul 6 pagi hingga pukul 9 pagi dan pukul 5 petang hingga 8 malam," cadang Haim Hilman yang turut mendapat tepukan gemuruh daripada perwakilan.

Beliau pada masa sama memberi contoh kos perjalanan seorang individu yang menetap di Ampang, Selangor dan bekerja di pusat bandar Kuala Lumpur.

"Pengangkutan adalah isu rakyat. Kosnya yang meningkat memberi tekanan yang cukup hebat kepada rakyat. Jadi dengan itu kita rasa apa yang rakyat rasa.

"Seseorang itu membelanjakan kira-kira RM20 sehari dan jika dia bekerja 20 hari sebulan dia membelanjakan sekitar RM400 sebulan," kata Haim Hilman.

Dalam membahaskan usul ekonomi itu, beliau turut menegur syarikat penyedia pengangkutan awam untuk tidak membebankan rakyat pada masa sama menjana keuntungan berbilion ringgit.

"Syarikat-syarikat pembangunan prasarana jangan fikir untuk menjana keuntungan berbillion ringgit, ini (Malaysia) bukan tempatnya.

"Jika kamu seorang usahawan yang sebenar, kamu patut melakukannya (menjana pendapatan) di luar negara, bukan di sini," tegas beliau.

Dalam sesi perbahasan usul ekonomi, isu kos sara hidup terus menjadi tumpuan perwakilan.- ASTRO AWANI

Comments

Popular Posts