SALAM HARI MALAYSIA

Puteri UMNO Sabah Puteri Seri Kandi

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN. Ucapan ini seharusnya dinyatakan beberapa hari yang lepas, malangnya baru malam ini berpeluang melafazkannya. Hari ini juga merupakan sambutan HARI MALAYSIA, untuk julung kalinya disambut untuk seluruh negara setelah terbentuknya negara Malaysia setelah 47 tahun Sabah dan Sarawak bergabung.

Sebelum ini, setiap kali tarikh 16hb September, rakyat Sabah meraihkan hari ini sebagai Hari Jadi TYT, hanya negeri Sabah sahaja menikmati perayaan ini sebelumnya. Sama seperti sambutan 31hb Ogos, aktiviti perarakan, perbarisandi Padang Merdeka Kota Kinabalu serta penganugerahan darjah pingat kebesaran dilaksanakan di Istana. Soalan yang akan ditanyakan oleh individu yang berhasrat menerima penganugerahan : “ Siapa yang dapat gelaran Datuk tahun ini?”, atau siapa pula dapat pingat lagi tahun ini? Seperti tarikh ini hanya dikenang sebagai hari sambutan beramai-ramai dan penerima kebanggaan anugerahan kebesaran sahaja.

Tetapi bermula tahun ini, tarikh ini telah berubah wajah, seluruh masyarakat Malaysia dan seluruh masyarakat dunia akan mengetahui inilah harinya terbentuk Negara Malaysia. Berbangga kerana sebagai mukadimah sambutan HARI MALAYSIA kali ini, negeri Sabah diberi pengikhtirafan sebagai tuan rumah menyambutnya.

SALAM 1 MALAYSIA

Comments

Popular Posts