Mencari alasan

Puteri UMNO Sipitang Puteri Seri Kandi

Pemikiran kami tidak sekritikal pemikiran beberapa bloggers yang aktif memaparkan pandangan merak berkenaan isu-isu yang ada kalanya membentuk 1 kontroversi atau topik perbualan setiap individu yang membacanya. Pemikiran kami mungkin hanya setakat pemikiran biasa-biasa sahaja. Tetapi ada perkara yang menjadi kemusykilan kami. Berkenaan mengapa ada manusia yang suka menimbulkan alasan untuk dia memberi alasan menerima dan menolak sesuatu perkara. Dijadikan alasan untuk mengatakan, kalau tidak beri alasan, dia akan buat perkara begitu begini itu ini dan sebagainya. Konon berminat tetapi memberi alasan yang minat itu terhalang kerana apa yang dinilainya konon “kabur” atau “samar-samar”


Kebiasaanya, mengikut pengalaman, individu sebegini menyertai sesuatu perkara kerana berkehendak sesuatu yang memenuhi keperluan dirinya. Lajimnya dia akan menilai dan meletakkan dirinya sangat pintar dan bijak. Berbangga apabila dipuji dan akan mengamuk apabila dikritik, kerana dia bukan jenis yang boleh menerima ada orang yang lebih tahu dari dirinya, enggan menerima pandangan orang lain. Meletakkan dirinya sebagai seorang yang sentiasa benar, dan akan meletakkan individu lain salah.

Pemikiran kami sangat ringkas. Data dan maklumat telah diberi, dari media alternatif sehinggalah media massa , maklumat disajikan. Dari yang buruk sehingga yang baik. Kenapa tidak difahami sahaja maklumat itu? Mengapa mesti menunggu untuk dirayu untuk turut? Jika tidak dipujuk, dirayu mulalah merajuk konon kalau begini baik ikut kumpulan lain. Bererti, ada sikap EGO yang menguasai diri individu tersebut, ada sikap takbur dalam dirinya, ada hasrat dan angan-angan berkehendak jika dirinya menyertai kumpulan itu, tempatnya bukan sekadar serta tetapi mesti berada dalam tempat teratas. Dia tidak akan menyumbang tetapi minta disumbang dan mengarahkan.


Pelbagai aktiviti dan program telah diadakan. Hampir kesemuanya berbentuk perjuangan kebajikan serta kesedaran menyintai negara. Yang pelik, yang remeh itu juga dipandang. Betulkah Puteri itu glamour? Betulkan perjuangan puteri itu sama-samar? Betulkah perjuangan Puteri itu perjuangan glamour? Alahai.. kalau mengejar glamour, baik jadi selebriti atau artis. Tidak perlulah meredah hujan, bertahan panas bekerja tanpa bayaran. Tidaklah perlu memeningkan kepala dengan memikirkan , bagaimana hendak membantu individu lain yang susah. Tidak perlulah bertegang leher kerana mempertahankan hak orang melayu dan bumiputera.


Ada aktiviti yang untuk kebaikan individu lain, tetapi peliknya, diselongkar juga mencari bahan untuk diburukkan aktiviti itu. Serba salah dibuatnya, buat begini, kata tidak sesuai, buat yang itu, diulas sebagai ‘glamour’. Pelbagai alasan untuk menolak.


Sekarang muktamadnya, jika mahu ikut, tidak mahu jangan beri pelbagai alasan untuk dirayu.
Kesedaran bukan datang dari orang lain tetapi dsari diri sendiri. Orang lain hanya mampu memujuk dan menerangkan, yang mengubahnya adalah diri sendiri. Tepuk dada tanya diri, .


SALAM PERJUANGAN

Comments

Popular Posts