BERKHATAN

Berkhatan merupakan satu kewajiban bagi setiap umat Islam samada lelaki mahupun perempuan. Walau Bagaimanapun, lazimnya berkhatan untuk perempuan dilakukan seawal mungkin selepas dia dilahirkan, dalam usia bayi lagi. Kebiasaannya dilakukan antara tempoh 40 hari selepas kelahirannya. Berbeza dengan lelaki pula, berkhatan ini dilakukan setelah anak lelaki itu meningkat dewasa. Biasanya ia akan dilakukan antara usia 10 hingga 12 tahun.

Upacara berkhatan ini dilaksanakan bergantung kepada kemampuan keluarga anak lelaki tersebut. Secara tradisinya upacara ini dilakukan bermula dari tradisi bertepung tawar anak tersebut, diikuti perarakan ke sungai untuk direndamkan seketika dan setelah itulah barulah dirinya dikhatankan. Seiringan dengan perubahan teknologi, majlis berkhatan ini masih lagi diteruskan namun dalam suasana yang lebih moden. Dahulu, upacara berkhatan ini dilakukan oleh Tok Mudin tetapi kini anggota perubatan dari kementerian kesihatan, kalau tidakpun doctor sama ada di hospital kerajaan mahupun swasta. Jika dulu, berkhatan ini dilakukan hanya di kalangn lelaki islam sahaja, namun kesedaran betapa pentingnya kebersihn serta kesihatan. Berkhatan ini turut dilakukan juga oleh lelaki yang bukan Islam.








Baru-baru ini, pada 25hb November 2009, YB Kamarlin Hj Umbi bersama kepimpinan kawasan P.178 Sipitang yang turut disertai oleh Pergerakan Puteri UMNO Bahagian sipitang, telah meraihkan anak-anak masyarakat kawasan dengan mengadakan majlis berkhatan beramai-ramai. Majlis ini diserikan lagi dengan kehadiran krew RTM yang merakamkan detik bersejarah anak-anak ini untuk slot program ‘Lambaian’ yang bakal disiarkan pada 1hb Disember 2009 bersamaan hari selasa . siaran ini dijangka akan ditayangkan antara jam 3:00 petang hingga 4:00 petang.





Berkhatan merupakan satu kewajiban bagi setiap umat Islam samada lelaki mahupun
Disini beberapa gambar diabadikan untuk tatapan rakan semua. Semoga ada peluang yang boleh kita kongsikan bersama kelak. Salam 1 Malaysia.

Comments

Popular Posts