TIADA PERDANA MENTERI SEBERANI NAJIB RELA DISIASAT OLEH SPRM

KEPUTUSAN PEGUAM NEGARA DIRUJUK KEPADA PPO AMALAN BIASA

Merujuk kenyataan media SPRM hari ini yang memutuskan untuk membentangkan keputusan
Peguam Negara kepada Panel Penilaian Operasi (PPO), saya ingin menjelaskan bahawa keputusan merujuk kepada PPO ini merupakan prosedur yang diperuntukkan dalam mengurus kes sebelum mana-mana kes ditutup.

Justeru tindakan merujuk kes Perdana Menteri kepada panel ini adalah satu proses biasa dan tidak sepatutnya ditafsir sebagai menolak keputusan yang diputuskan Peguam Negara.

Selain itu, SPRM turut menegaskan bahawa sebarang kenyataan yang dibuat oleh mana-mana individu bukanlah pandangan rasmi SPRM.

DATO' ROHAIZAD YAAKOB
PENGARAH KOMUNIKASI STRATEGIK
SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA
PUTRAJAYA
27 JANUARI 2016

.....Tidak ada Perdana Menteri sebelumnya seberani Najib yg membenarkan SPRM menyiasat dirinya yg dilanda dengan berbagai tuduhan.

1. Dalam kes kes 1MDB berbagai pihak terlibat membuat penyiasatan iaitu PAC, Badan Bertindak Khas, Audit Negara dan SPRM.

2. Dalam kes RM2.6 Bilion, SPRM turut membuat penyiasatan. Bahkan terbukti hampir RM2 Bilion telah pun dipulangkan kepada si penderma sejak bulan Ogos 2013 lagi.

3. Dalam kes SRC, SPRM turut buat penyiasatan. Maka apabila Peguam Negara arah kes itu tutup itu membuktikan DS Najib telah melalui semua proses perundangan. Maka terimalah kenyataan dengan hati terbuka.

4. Siapa bekas Perdana Menteri yang pernah melalui proses siasatan sebegitu rupa. Setelah enggan menerima penjelasan terhadap semua fitnah Najib mengambil langkah yang lebih telus dan berani iaitu membenarkan berbagai pihak membuat siasatan.


Ps: bukan LADY nak memperlekeh mantan2 PM ya. Tapi ini kenyataan yang perlu diterima sebagai hakikat.

Comments

Popular Posts