BAHAS SECARA SIHAT MENGENAI TPPA: SALLEH

KUALA LUMPUR:  Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berharap perbahasan mengenai Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA) di Parlimen mulai hari ini, berlangsung secara baik dan sihat.

Beliau berkata kerajaan akan mengambil peluang itu untuk menjelaskan mengapa TPPA baik untuk negara, manakala pembangkang pula boleh menjelaskan kenapa mereka tidak bersetuju.

Dalam semangat demokrasi berparlimen, undi akan dilakukan dan kehendak majoriti akan diikuti, katanya dalam laman blogsskeruak.blogspot.my.

Salleh menarik perhatian bahawa kerajaan memutuskan untuk membenarkan TPPA dibahaskan di Parlimen walaupun perjanjian perdagangan bebas tidak memerlukan penelitian Parlimen atau kelulusan, tetapi hanya memerlukan kelulusan Kabinet. 

Beliau turut merujuk kepada aduan pembangkang bahawa tempoh 60 hari tidak cukup untuk memahami TPPA dan lebih banyak masa diperlukan.

"Sebenarnya, 60 hari mengkaji TPPA sebagai persediaan untuk perbahasan selama dua hari bermula esok (hari ini) merupakan tempoh masa yang cukup jika dilakukan secara sistematik dan berfokus," kata Salleh.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said berkata sidang khas Parlimen itu adalah langkah proaktif kerajaan Malaysia walaupun ia bukan satu keperluan bagi TPPA dibentang di badan legislatif negara-negara anggota.

Beliau berkata prinsip pasaran terbuka yang diamalkan dalam TPPA pastinyaakan menguntungkan semua pihak, khususnya negeri yang agresif dalam perindustrian dan perdagangan seperti Selangor dan Pulau Pinang. -BERNAMA

Comments

Popular Posts