TIDAK LAYAK MENJADI WARTAWAN JIKA ETIKA KEWARTAWANAN TIDAK DIPEGANG

PEWARIS ANAK BANGSA

Tengahari ini, pu3 terima pesanan dari rakan pu3 tentang sikap seorang wartawan malaysiakini yang telah menulis perkara yang bercanggah dengan kebenaran. Sebagai seorang pengamal komunikasi, merangkkap wartawan., tindakan itu sangat dilarang. Baca ini.

Laporan Malaysiakini yang ditulis oleh seorang penulisnya bernama Kuek Ser Kuang Keng pada 4.05 petang, 2 Ogos 2011 berkaitan seorang penduduk tetap (PR) bernama Mismah telah mendapat kad pengenalan dalam masa 4 jam adalah tidak benar  Laporan Kuek tersebut ternyata menyalahi etika kewartawanan dan tidak bertanggungjawab.



Semakan yang telah dibuat oleh blogger Double Y mendapati artikel yang dibuat oleh Malaysiakini adalah tidak benar. Double Y telah membuat semakan terhadap status Mismah yang memiliki kad pengenalan bernombor 670704-71-5238 adalah 'PERMOHONAN YANG SEDANG DIPROSES".


Double Y telah membuat semakan kali kedua dengan Semakan Daftar Pemilih dan mendapati status yang keluar adalah "Tiada Dalam Daftar Pemilih". Ini bukan kali pertama Malaysiakini mengeluarkan artikel yang melanggar etika kewartawanan dan sengaja ingin mencetuskan propaganda murahan agar rakyat marah dengan SPR. Sewajarnya wartawan yang bernama Kuek Ser Kuang Keng dikenakan tindakan terhadap tulisan yang salah tersebut. Artikel tersebut harus ditarik balik. TIndakan mahkamah adalah jalan terbaik untuk mengajar Malaysiakini.- SUMBER  http://brojinggo.blogspot.com

Pu3 ingin memperingatkan semula kepada semua rakan penulis, menulis sebagai wartawan, berpeganglah dengan etika  kewartawanan. Kenapa tak membuat penulisan yang menunjukkan krebilitik sebagai wartawn yang profesional. sekrang ini, penulis malaysiakini lebih menjerumus kepada watak penulis upahan.

Comments

Popular Posts