SEJARAH: PERJANJIAN KEMERDEKAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU


Perjanjian Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu

Pada hari ini dalam tahun 1956, Perjanjian Kemerdekaan ditandatangani di Lancaster House, London. Tunku Abdul Rahman, Ketua Menteri Tanah Melayu telah menandatangani bagi pihak Persekutuan Tanah Melayu dan Mr Alan Lennox-Boyd, Setiausaha Negara bagi Tanah Jajahan menandatangani bagi pihak kerajaan British. 

Wakil-wakil yang lain bagi Persekutuan Tanah Melayu yang hadir sama di upacara itu ialah Datuk Abdul Razak Hussein, Dr Ismail Abdul Rahman, Encik T. H. Tan, Encik Abdul Kadir Shamsuddin dan Col. H. S. Lee. 

Perwakilan Raja-Raja Melayu pula terdiri daripada Datuk Panglima Bukit Gantang wakil Sultan Perak, Datuk Nik Ahmad Kamil wakil Sultan Kelantan, Datuk Mohd. Seth wakil Sultan Johor dan Encik Abdul Aziz Majid wakil Sultan Selangor. 

Perwakilan Kerajaan British pula terdiri daripada John Hore, Menteri Negara, Mr Donald Mac Gillivray, Pesuruhjaya Tinggi British bagi Persekutuan Tanah Melayu, Mr David Watherston, Ketua Setiausaha Persekutuan Tanah Melayu dan Mr Oscar Spencer, Menteri Hal ehwal Ekonomi Persekutuan Tanah Melayu. 

Mengikut perjanjian itu, kemerdekaan bagi Persekutuan Tanah Melayu akan diisytiharkan pada 31hb Ogos, 1957. 

Antara lain perkara-perkara yang tercatit dalam Perjanjian Merdeka itu ialah perubahan-perubahan berkaitan dengan kementerian dan jabatan-jabatan bagi Persekutuan Tanah Melayu dan pemansuhan jawatan Penasihat British. 

Perubahan-perubahan itu dengan sendirinya mengakibatkan berlakunya beberapa pindaan dalam perjanjian-perjanjian negeri, perlembagaan negeri dan Perjanjian Persekutuan.

Terikh Peristiwa: 08/02/1956
Sumber: Arkib Negara Malaysia (ANM)


#info NAS #bersamamu
#malaysia #negaraku #merdeka
#arkibnegara

Comments

Popular Posts